• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Boletín de Políticas y Gestión Educativa
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Boletín de Políticas y Gestión Educativa
  • View Item

Los principios comunes entre la Ley de Instrucción Primaria Obligatoria en Chile y la Masonería

Author
Salinas Ríos, Rodrigo A.

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/boletin/article/view/2380
Abstract
Freemasonry, as a social organization whose historical origin and ideological support can be found in the Enlightenment, includes a series of principles and values that during the 19th century were part of the liberal, positivist demands that shaped the nascent Latin American democracies. These values and principles are represented by progressivism, secularism, the confidence that science will bring relief to the suffering of humanity and the relevance given to education as the method that will achieve the emancipation of peoples. The most radical political currents raised, during that period, compulsory primary instruction as a public policy that could serve that purpose, and the Masonic lodges served as an incubator for social leaders who saw, among one of their greatest achievements, the promulgation of the Law of Compulsory Primary Instruction.
 
La Masonería, como organización social cuyo origen histórico y sustento ideológico se encuentra en la Ilustración, recoge una serie de principios y valores que durante el siglo XIX forman parte de las reivindicaciones liberales, positivistas, que dan forma a las nacientes democracias latinoamericanas. Estos valores y principios están representados por el progresismo, el laicismo, la confianza en que la ciencia entregará alivio al sufrimiento de la humanidad y la relevancia que se entrega a la educación como el método que logrará la emancipación de los pueblos. Las corrientes políticas más radicales levantaron, durante ese período, la instrucción primaria obligatoria como una política pública que podía servir ese propósito, y las logias masónicas sirvieron como incubadora de líderes sociales que vieron, entre uno de sus mayores logros, la promulgación de la Ley de Instrucción Primaria Obligatoria.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB