• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Boletín de Políticas y Gestión Educativa
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Boletín de Políticas y Gestión Educativa
  • View Item

La inteligencia emocional como factor fundamental en el desarrollo motivacional de la comunidad educativa para la gestión de escuelas efectivas

Author
López S., Sofía

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/boletin/article/view/2391
Abstract
The concept of "effective school" implicitly includes the experience of a continuous and renewable process, which does not imply the obtaining of a product, if not, of a living community that manages to coexist in a successful fashion, and the environment in which it is found. Possible, since the educational community is made up of agents with a vision and mission that aims at a common educational project, which is articulated and implemented through objectives that specify an educational reality according to the interests of the community. To evolve to an effective school that achieves objectives and develops the educational community based on their interests requires a solid management based on the motivation of its participants. Emotional intelligence, either explicitly or implicitly, is a fundamental factor in the motivation of human resources.
 
El concepto de “escuela eficaz” incluye implícitamente la experiencia de un proceso continuo y renovable, que no implica la obtención de un producto, si no, de una comunidad viva que logra convivir de manera exitosa, al adaptarse flexiblemente a las condicionantes y características propias y del medio en que se encuentra. Esto es posible, ya que la comunidad educativa está conformada por agentes con una visión y misión que apunta a un proyecto educativo común, que se articula y ejecuta a través de objetivos que concretizan una realidad educativa acorde a los intereses de la comunidad. Para evolucionar a una escuela efectiva que alcance los objetivos y desarrolle a la comunidad educativa en base a sus intereses, se requiere una sólida gestión basada en la motivación de sus participantes. La inteligencia emocional, ya sea explícita o implícitamente, es un factor fundamental en la motivación de los recursos humanos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB