Sistema de Desarrollo profesional Docente: Discusiones y narrativas desde su creación
Author
Acuña A., Maximiliano
Ortiz C., Daniel
Abstract
Law 20,903 created the system of teacher professional development (2016) with the goal of improving the quality of education in Chile. This happens in a time of student protests demanding changes to the Chilean educational system, a system imposed during the civil-military dictatorship (1978). We are to analyse the historical context of the teaching career in Chile, the discussion and elaboration of the law, its conception, and limitations.The law will implement partial improvements in working conditions, in pedagogy programs and in the teaching career. Nevertheless, this is done with a neoliberal view of education; individualistic and competitive, including the flexibilization of working conditions and pressure from external evaluators that could affect teachers’ salaries, while at the same time increasing their already heavy workload, which will continue to keep teachers away from the classrooms. La ley 20.903 crea el sistema de desarrollo profesional docente (2016) con la misión de mejorar la calidad de la educación en Chile. Se enmarca en un contexto de movilizaciones estudiantiles que demandaban cambios al sistema educativo chileno, modelo impuesto durante la dictadura cívico-militar (1978). Analizamos el contexto histórico de la carrera docente en Chile, la discusión y elaboración de la ley, la concepción de la misma y sus limitaciones.La ley implementa mejoras parciales en las condiciones laborales docentes, en las carreras de pedagogía y en la carrera docente. Sin embargo, lo hace con una mirada neoliberal del sistema educativo; individualista y competitivo, incluyendo flexibilización laboral y presiones de evaluadores externos que podrían afectar las remuneraciones de las y los profesores, al mismo tiempo aumentando significativamente la carga laboral en un profesorado ya agobiado, lo que seguirá alejando a las y los profesores del aula.