Desigualdad socioeducativa y políticas educacionales. Una aproximación histórica
Author
Lennon Del V., Oscar
Abstract
Social inequality does not exist independently of educational policies, which can contribute to it in differentways, either to its amplification, or on the contrary to its reduction, depending on the periods that are takenas an object of research. From this observation, it is argued that a historical analysis is particularly appropriateto address the analysis of the relationship between these two aspects of educational reality that is intended toclarify in this Seminar. All the more so if one takes into account the fact that own socio-educational inequality,and the socio-political conflicts that take place around it at certain historical moments, do not fail to influencesometimes the very definition of educational policies. La desigualdad social no existe con independencia de las políticas educativas, las que pueden contribuir aella de distintas maneras, a su amplificación o a su reducción, dependiendo de los periodos que se tomancomo objeto de indagación. A partir de lo cual se plantea que un análisis de carácter histórico resultaparticularmente apropiado para abordar el análisis de las relaciones entre estos dos aspectos de la realidadeducativa que se intenta esclarecer en este Seminario. Tanto más si se tiene presente el hecho de que propiadesigualdad socioeducativa, y las pugnas sociopolíticas que en torno a ella se producen en ciertos momentoshistóricos, no dejan de influir a veces en la propia definición de las políticas educativas.