Collaborative work during pandemics
Trabajo colaborativo en pandemia
Author
Silva Fuentes, Diana
Padilla Parra, Magdalena
Inostroza Sanhueza, Ximena
Abstract
The present proposal is based on exposing a teaching experience related to collaborative work in times of pandemic, developed through a remote platform, which generates pedagogical innovation in the context in which it works. This study is qualitative in nature, based on a case study of the innovation experience of two teachers from a basic municipal school in the city of Iquique, Chile, with a high level of social vulnerability, in which we conclude that innovation and collaborative work are successful in remote teaching, both for teachers and students, thus generating a range of possibilities for learning. Likewise, students developed their autonomy skills by generating role work and determining the time to work. Finally, we establish that the articulation of subjects for the realization of common objectives, as a creative measure driven by teachers, contributed to the effective fulfillment of the teaching and learning process despite the pandemic. La presente propuesta se basa en exponer una experiencia docente relacionada al trabajo colaborativo en tiempos de pandemia, desarrollada a través de una plataforma remota, que genera innovación pedagógica en el contexto en que se desempeña. Este estudio es de carácter cualitativo, basado en un estudio de caso de la experiencia de innovación de dos docentes de una escuela municipal básica de la ciudad de Iquique, Chile, con alto nivel de vulnerabilidad social, en el cual concluimos que la innovación y el trabajo colaborativo son exitosos en docencia remota, tanto para las docentes como para el estudiantado, generando con ello un abanico de posibilidades para el aprendizaje. Asimismo, el estudiantado desarrolló sus habilidades de autonomía al generar un trabajo de roles y determinando el tiempo a trabajar. Finalmente, establecemos que la articulación de las asignaturas para la concreción de objetivos comunes, como medida creativa impulsada por las docentes, aportó al cumplimiento efectivo del proceso de enseñanza y aprendizaje a pesar de la pandemia.