• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

Multimodal literacy in the chilean language and communication curriculum: learning opportunities for elementary education

Literacidad multimodal en el currículo chileno de Lenguaje y Comunicación: oportunidades de aprendizaje para la Educación Básica

Author
Meneses, Alejandra

Maturana, Carmen Luz

Báez, Gabriela

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/71762
Abstract
This article examines the opportunities to learn about multimodal literacy promoted by the Bases Curriculares (2012) in Language and Communication subject for Chilean elementary education. Although there is consensus about the multimodal character of literacy practices, the school continues to focus mainly on reading and writing practices centered on mastering the verbal language. The analysis revealed that only 26.9% of multimodal literacy development opportunities are explicitly addressed, with more presence in the oral and reading domains and few opportunities for multimodal writing. Furthermore, the role of media, contexts, and metalanguage for learning the subject needs to be specified. This article discusses implications for educational policies and pays special attention to the role of multimodality in conceptualizing literacy in the context of the futures of education.
 
Este artículo examina las oportunidades de aprendizaje relacionadas con la literacidad multimodal promovidas por las Bases Curriculares (2012) del área de Lenguaje y Comunicación para la educación básica chilena. Si bien existe consenso sobre el carácter multimodal de las prácticas de literacidad, la escuela continúa enfocándose principalmente en prácticas de lectura y escritura centradas en el lenguaje verbal. El análisis reveló que solo el 26,9% de oportunidades de desarrollo de la literacidad multimodal se abordan explícitamente, con una mayor presencia en los ejes de oralidad y lectura, y con escasas oportunidades para la escritura multimodal. Además, no se especifica el papel de los medios, los contextos ni el metalenguaje en el aprendizaje de la asignatura. Este artículo discute las implicancias para las políticas educativas y presta especial atención al papel que desempeña la multimodalidad en la conceptualización de la literacidad en el contexto de los futuros de la educación.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Analyzing the history, geography and social sciences textbooks: the multimodal configuration of the native peoples 

    Altamirano, Pamela; Godoy, Gerardo; Manghi, Dominique; Soto, Gonzalo. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. 1 (2014); 263-280
  • Análisis crítico multimodal de grafitis lingüísticos en la comuna de Ñuñoa post 18-O 

    Rosillo Villena, Juan. Árboles y Rizomas; Vol 3 No 1 (2021): Enero-Junio; 17-39
  • Representation of people with disabilities in advertisements in Costa Rica: review from multimodal analysis 

    Vergara-Heidke, Adrián; Torres-Calderón, Gina. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura; Vol. 29 Núm. 1 (2019); 149-164
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB