Parental education programs for parents with children up to age six. A systematic review
Programas de educación parental para progenitores con hijos de hasta seis años. Una revisión sistemática
Author
Rubio-Hernández, Francisco José
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/730210.4067/S0718-07052023000200047
Abstract
In order to approach the distinctive features of parenting education programmes (PEPs) with children aged zero to six years, a systematic review was conducted. Thirty-four studies were included. More than half followed an experimental design and presented follow-up evaluations with small sample sizes. The USA and China were the most prolific in terms of number of publications. Interventions were mainly implemented in educational settings, with a typical number of sessions between eight and twelve, duration of two hours and on a weekly basis. Most were aimed at parents with children with specific educational support needs. The most frequent variables with statistically significant pre-post results were adults’ dysfunctional practices, stress and self-efficacy. The main themes addressed were emotions, communication and behavior management strategies. Evidence is provided to support the use of PEPs as they favour the development of positive parenting. Para aproximarse a los rasgos distintivos de los programas de educación parental (PEP) con hijos de cero a seis años, se ejecutó una revisión sistemática. Se incluyeron 34 estudios. Más de la mitad siguió un diseño experimental y presentó evaluaciones de seguimiento con muestras de pequeño tamaño. EEUU y China fueron los países más prolíficos en número de publicaciones. Las intervenciones se aplicaron principalmente en contextos educativos, con número habitual de sesiones de entre ocho y doce, duración de dos horas y periodicidad semanal. La mayoría estaban destinados a progenitores con hijos con necesidades específicas de apoyo educativo. Las variables más frecuentes con resultados pre-post estadísticamente significativos fueron las prácticas disfuncionales de los adultos, su estrés y autoeficacia. Los principales temas tratados fueron las emociones, la comunicación y las estrategias de manejo del comportamiento. Se proporcionan evidencias para apoyar el uso de PEP, ya que favorecen el desarrollo de la parentalidad positiva.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Las estrategias de mediación parental televisiva que usan los padres chilenos / Television Parental Mediation Strategies Used by Chilean Parents
URIBE, RODRIGO; Universidad de Chile, Santiago; SANTOS, PAULINA; Television Nacional de Chile. Cuadernos.info; núm. 23: TEMAS GENERALES; 6-21 -
The evolution of parental authority in France with regard to the powers and duties of noncustodial parent
Ruz Lártiga, Gonzalo. Revista de Derecho; Vol. 30 Núm. 2 (2017); 133-157 -
EL PADRE ADOLESCENTE, SU RELACIÓN PARENTAL Y DE PAREJA
MOLINA GUTIÉRREZ, RODRIGO. Última Década; Vol. 19 Núm. 35 (2011): Diciembre; 89-110