Parental education programs for parents with children up to age six. A systematic review
Programas de educación parental para progenitores con hijos de hasta seis años. Una revisión sistemática
dc.creator | Rubio-Hernández, Francisco José | |
dc.date | 2023-12-15 | |
dc.date.accessioned | 2023-12-19T19:55:13Z | |
dc.date.available | 2023-12-19T19:55:13Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7302 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052023000200047 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239234 | |
dc.description | In order to approach the distinctive features of parenting education programmes (PEPs) with children aged zero to six years, a systematic review was conducted. Thirty-four studies were included. More than half followed an experimental design and presented follow-up evaluations with small sample sizes. The USA and China were the most prolific in terms of number of publications. Interventions were mainly implemented in educational settings, with a typical number of sessions between eight and twelve, duration of two hours and on a weekly basis. Most were aimed at parents with children with specific educational support needs. The most frequent variables with statistically significant pre-post results were adults’ dysfunctional practices, stress and self-efficacy. The main themes addressed were emotions, communication and behavior management strategies. Evidence is provided to support the use of PEPs as they favour the development of positive parenting. | en-US |
dc.description | Para aproximarse a los rasgos distintivos de los programas de educación parental (PEP) con hijos de cero a seis años, se ejecutó una revisión sistemática. Se incluyeron 34 estudios. Más de la mitad siguió un diseño experimental y presentó evaluaciones de seguimiento con muestras de pequeño tamaño. EEUU y China fueron los países más prolíficos en número de publicaciones. Las intervenciones se aplicaron principalmente en contextos educativos, con número habitual de sesiones de entre ocho y doce, duración de dos horas y periodicidad semanal. La mayoría estaban destinados a progenitores con hijos con necesidades específicas de apoyo educativo. Las variables más frecuentes con resultados pre-post estadísticamente significativos fueron las prácticas disfuncionales de los adultos, su estrés y autoeficacia. Los principales temas tratados fueron las emociones, la comunicación y las estrategias de manejo del comportamiento. Se proporcionan evidencias para apoyar el uso de PEP, ya que favorecen el desarrollo de la parentalidad positiva. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7302/8351 | |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 49 No. 2 (2023); 47-66 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 2 (2023); 47-66 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.subject | educación de los padres | es-ES |
dc.subject | parentalidad positiva | es-ES |
dc.subject | programa de formación | es-ES |
dc.subject | edad preescolar | es-ES |
dc.subject | revisión sistemática | es-ES |
dc.subject | educación infantil | es-ES |
dc.subject | Parent education | en-US |
dc.subject | Positive parenting | en-US |
dc.subject | Training programme | en-US |
dc.subject | Pre-school age | en-US |
dc.subject | Systematic review | en-US |
dc.subject | Early childhood education | en-US |
dc.title | Parental education programs for parents with children up to age six. A systematic review | en-US |
dc.title | Programas de educación parental para progenitores con hijos de hasta seis años. Una revisión sistemática | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}