Show simple item record

Programas de educación parental para progenitores con hijos de hasta seis años. Una revisión sistemática

dc.creatorRubio-Hernández, Francisco José
dc.date2023-12-15
dc.date.accessioned2023-12-19T19:55:13Z
dc.date.available2023-12-19T19:55:13Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7302
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000200047
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239234
dc.descriptionIn order to approach the distinctive features of parenting education programmes (PEPs) with children aged zero to six years, a systematic review was conducted. Thirty-four studies were included. More than half followed an experimental design and presented follow-up evaluations with small sample sizes. The USA and China were the most prolific in terms of number of publications. Interventions were mainly implemented in educational settings, with a typical number of sessions between eight and twelve, duration of two hours and on a weekly basis. Most were aimed at parents with children with specific educational support needs. The most frequent variables with statistically significant pre-post results were adults’ dysfunctional practices, stress and self-efficacy. The main themes addressed were emotions, communication and behavior management strategies. Evidence is provided to support the use of PEPs as they favour the development of positive parenting.en-US
dc.descriptionPara aproximarse a los rasgos distintivos de los programas de educación parental (PEP) con hijos de cero a seis años, se ejecutó una revisión sistemática. Se incluyeron 34 estudios. Más de la mitad siguió un diseño experimental y presentó evaluaciones de seguimiento con muestras de pequeño tamaño. EEUU y China fueron los países más prolíficos en número de publicaciones. Las intervenciones se aplicaron principalmente en contextos educativos, con número habitual de sesiones de entre ocho y doce, duración de dos horas y periodicidad semanal. La mayoría estaban destinados a progenitores con hijos con necesidades específicas de apoyo educativo. Las variables más frecuentes con resultados pre-post estadísticamente significativos fueron las prácticas disfuncionales de los adultos, su estrés y autoeficacia. Los principales temas tratados fueron las emociones, la comunicación y las estrategias de manejo del comportamiento. Se proporcionan evidencias para apoyar el uso de PEP, ya que favorecen el desarrollo de la parentalidad positiva.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7302/8351
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 49 No. 2 (2023); 47-66en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 2 (2023); 47-66es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjecteducación de los padreses-ES
dc.subjectparentalidad positivaes-ES
dc.subjectprograma de formaciónes-ES
dc.subjectedad preescolares-ES
dc.subjectrevisión sistemáticaes-ES
dc.subjecteducación infantiles-ES
dc.subjectParent educationen-US
dc.subjectPositive parentingen-US
dc.subjectTraining programmeen-US
dc.subjectPre-school ageen-US
dc.subjectSystematic reviewen-US
dc.subjectEarly childhood educationen-US
dc.titleParental education programs for parents with children up to age six. A systematic reviewen-US
dc.titleProgramas de educación parental para progenitores con hijos de hasta seis años. Una revisión sistemáticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record