• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • IEYA: Infancia, Educación y Aprendizaje
  • View Item

RETHINKING EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND SOCIETY FROM CARE

REPENSAR LA EDUCACIÓN INFANTIL Y LA SOCIEDAD DESDE LOS CUIDADOS

Author
Babarro Velez, Ainara

Correa Gorospe, Jose Miguel

Aberasturi Apraiz, Estibaliz

Full text
https://ieya.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/2903
10.22370/ieya.2023.9.1.2903
Abstract
Care constitutes a perspective of positioning towards the world and is closely connected with education and social justice. It is a construct present in educational and social policies. The main objective of this research has been to carry out a bibliographic review about the state of ethics of care in the educational field. From this initial objective, other specific objectives have been established: a) Examine some of the principles or social representations that currently support certain values of the educational system; b) Identify certain possibilities and/or limitations of the ethics of care in education; c) Analyze the contributions that a care-based pedagogy can offer both to teachers and students; d) Propose future lines of research on the ethics of care in the early childhood education stage. For this, a bibliographic review was carried out in the scientific databases Web of Science (WOS), Education Resources Information Center (ERIC) and Dialnet, selecting a total of 30 scientific articles, published between 2010 and 2020, which they met the previously established inclusion criteria. After the analysis of the data, it is concluded that a model of inclusive citizenship, and care as a democratic practice, offer a promising alternative to the educational system. 
 
El cuidado constituye una perspectiva de posicionamiento ante el mundo y está estrechamente conectado con la educación y la justicia social, es un constructo presente en políticas educativas y sociales. El principal objetivo de esta investigación ha sido realizar una revisión bibliográfica acerca del estado de la ética del cuidado en el campo educativo y estudiar su posible influencia en la constitución de una sociedad más justa. Tras el análisis de los datos, se concluye que un modelo de ciudadanía inclusiva y el cuidado como práctica democrática, ofrecen una alternativa prometedora en el campo educativo. Palabras clave: Cuidado, educación, justicia social, actitud del docente.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB