Show simple item record

REPENSAR LA EDUCACIÓN INFANTIL Y LA SOCIEDAD DESDE LOS CUIDADOS

dc.creatorBabarro Velez, Ainara
dc.creatorCorrea Gorospe, Jose Miguel
dc.creatorAberasturi Apraiz, Estibaliz
dc.date2023-07-05
dc.date.accessioned2023-12-20T18:13:56Z
dc.date.available2023-12-20T18:13:56Z
dc.identifierhttps://ieya.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/2903
dc.identifier10.22370/ieya.2023.9.1.2903
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239264
dc.descriptionCare constitutes a perspective of positioning towards the world and is closely connected with education and social justice. It is a construct present in educational and social policies. The main objective of this research has been to carry out a bibliographic review about the state of ethics of care in the educational field. From this initial objective, other specific objectives have been established: a) Examine some of the principles or social representations that currently support certain values of the educational system; b) Identify certain possibilities and/or limitations of the ethics of care in education; c) Analyze the contributions that a care-based pedagogy can offer both to teachers and students; d) Propose future lines of research on the ethics of care in the early childhood education stage. For this, a bibliographic review was carried out in the scientific databases Web of Science (WOS), Education Resources Information Center (ERIC) and Dialnet, selecting a total of 30 scientific articles, published between 2010 and 2020, which they met the previously established inclusion criteria. After the analysis of the data, it is concluded that a model of inclusive citizenship, and care as a democratic practice, offer a promising alternative to the educational system. en-US
dc.descriptionEl cuidado constituye una perspectiva de posicionamiento ante el mundo y está estrechamente conectado con la educación y la justicia social, es un constructo presente en políticas educativas y sociales. El principal objetivo de esta investigación ha sido realizar una revisión bibliográfica acerca del estado de la ética del cuidado en el campo educativo y estudiar su posible influencia en la constitución de una sociedad más justa. Tras el análisis de los datos, se concluye que un modelo de ciudadanía inclusiva y el cuidado como práctica democrática, ofrecen una alternativa prometedora en el campo educativo. Palabras clave: Cuidado, educación, justicia social, actitud del docente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Valparaísoes-ES
dc.relationhttps://ieya.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/2903/3592
dc.rightsDerechos de autor 2023 Universidad de Valparaísoes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista Infancia, Educación y Aprendizaje; Vol. 9 Núm. 1 (2023); 1-14es-ES
dc.source0719-6202
dc.subjectCuidadoses-ES
dc.subjectjusticia sociales-ES
dc.subjecteducación infantiles-ES
dc.subjectactitud docentees-ES
dc.subjectcareen-US
dc.subjecteducationen-US
dc.subjectsocial justiceen-US
dc.subjectteacher attitudesen-US
dc.subjectbibliographic reviewen-US
dc.titleRETHINKING EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND SOCIETY FROM CAREen-US
dc.titleREPENSAR LA EDUCACIÓN INFANTIL Y LA SOCIEDAD DESDE LOS CUIDADOSes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer reviewed articlesen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record