• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item

Specific didactics in the training of teachers of the Faculty of Educational Sciences of the Catholic University of Maule

Didácticas específicas en la formación de profesores de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Católica del Maule

Author
Arias Rodríguez, Valentina

Bahamondes Carrión, Beatriz

Briones Medina, Francisca

Mardónez Lazo, Camila

Bahamondes Quezada, Giselle

Full text
https://revistace.ucm.cl/article/view/1218
10.29035/rce.14.42
Abstract
The research seeks to study the incorporation of specific didactics in the training of teachers of the Faculty of Educational Sciences of the Catholic University of Maule. From the review of the curricular matrices and the formative moments in which each didactics is positioned in the chosen study programs, the connection between didactics and pedagogical practices taught in each observed career is analyzed. Likewise, the conceptions of two academics who belong to the careers of Pedagogy in Physical Education and Pedagogy in Special Education are incorporated. The results show that there is a similarity between the definition of specific didactics established by the theorists and the academics consulted; although a lack of consistency is perceived in the specific conceptualization of the discipline in the context of teacher training in the different areas. However, it can be seen after the analysis, that in the programs studied, specific didactics predominate over general didactics, which shows the interest of the training institution to incorporate the discipline in question into its training projects.
 
La investigación procura estudiar la incorporación de la didáctica específica en la formación de los profesores de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Católica del Maule. A partir de la revisión de las matrices curriculares y de los momentos formativos en los que se posiciona cada didáctica en los programas de estudios escogidos, se analiza la conexión entre didácticas y prácticas pedagógicas impartidas en cada carrera observada. Igualmente, se incorporan las concepciones de dos académicos que pertenecen a las carreras de Pedagogía en Educación Física y Pedagogía en Educación Especial. Los resultados manifiestan que existe una similitud entre la definición de didáctica específica que establecen los teóricos y los académicos consultados; aunque se percibe falta de consistencia en la conceptualización específica de la disciplina en el contexto de la formación de profesores de las distintas áreas. No obstante, se puede apreciar luego del análisis, que en las carreras estudiadas predominan las didácticas específicas por sobre las didácticas generales, lo que pone en evidencia el interés de la institución formadora por incorporar en sus proyectos formativos la disciplina en cuestión.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB