A comparative analysis on cultural indigenous patrimony and curriculum: Australia, Chile and South Africa.
Análisis comparado sobre patrimonio cultural indígena y currículo: Australia, Chile y Sudáfrica
Author
Aravena, Felipe
Abstract
The purpose of this article is to conduct a comparative analysis of national curriculum regarding the way indigenous culture patrimony is treated in three different contexts; Australia, Chile and South Africa. The following curriculum is analyzed; Australian case Cross-Curriculum Priorities: Aboriginal and Torres Strait Islander Histories and Cultures (2015); South African case, National Curriculum Statements: Grades R-12 (2013), and finally for the Chilean case Marco Curricular Lengua Indígena 1º a 6º básico (2009). This study suggests that it is necessary to value indigenous culture patrimony in the curriculum. The challenge for curriculum developers, however, lies within the creation of strategies and orientations for contextualized learning with indigenous and non-indigenous students. The analysis conducted uses a qualitative methodology, comparing the cases along three dimensions: identity, curricular categorization and indigenous content knowledge. The results allow for the development of curriculum projections on an adequate focus of indigenous culture patrimony, considering as a priority, the validation of these communities' knowledge. This study concludes that in all three cases, a monocultural curriculum has been preserved, incorporating a limited vision of indigenous culture patrimony. This option has affected processes of identity building, national integration and cultural differentiation. En este estudio se busca, a través de casos comparados, analizar cómo es abordado el patrimonio cultural de las comunidades indígenas en el currículo nacional de Australia, Chile y Sudáfrica. Los referentes curriculares analizados son: para Australia, Cross-curriculum priorities: Aboriginal and Torres Strait Islander Histories and Cultures (2015); en el caso sudafricano, National Curriculum Statements: Grades R-12 (2013) y, finalmente, para el caso chileno el Marco curricular lengua indígena 1º a 6º básico (2009). El estudio sostiene que es necesario valorar el patrimonio cultural indígena a nivel curricular, aunque el salto cualitativo que deben dar los diseñadores curriculares esté en la generación de estrategias y orientaciones de aprendizaje contextualizadas con estudiantes indígenas y no indígenas. La metodología utilizada es de corte cualitativo de análisis de casos comparados en tres dimensiones: identidad, categorización curricular y conocimiento y aprendizaje indígena. A partir de los resultados se pueden desarrollar proyecciones curriculares acerca del adecuado enfoque del patrimonio cultural indígena, considerando la validación de los conocimientos de estas comunidades como prioridad. Finalmente, se concluye que en los tres casos se ha optado por la mantención de un currículo monocultural integrando parcialidades del patrimonio cultural indígena y obteniendo efectos en los procesos de construcción de identidades, de integración nacional y de diferenciación cultural.