Student academic adaptation of migrants in border contexts.
Adaptación académica de estudiantes migrantes en contexto de frontera
Author
Bustos, Raúl
Gairín, Joaquín
Abstract
The objective of this study is to analyze the academic adaptation process experienced by migrant students in elementary and secondary schools in the city of Arica, a research context characterized by its close proximity to an international border. This study takes on a qualitative approach to appreciate reality as it is constructed from perspective of migrant students. The data collected includes two focus groups and fifteen in-depth interviews. The focus groups gathered input from teachers who work in educational establishments with migrant students and parents of migrant students that attend educational establishments in the city of Arica. The interviews were conducted on school leaders as well as migrant students and in the latter case, maintained an autobiographical focus. An open coding technique was applied to analyze content based on strings of text. The results indicate that the context studied demonstrates limited predisposition to accept interculturality. The schools are based on the premise that it is the student who must adapt to the school system and take on the task of standardizing their own behavior. This fact is justified by the positive learning outcomes obtained by the group of students that are able to do so. El objetivo de la presente investigación es analizar las características asumidas por el proceso de adaptación académica de los estudiantes migrantes incorporados a la educación básica y media de la ciudad de Arica, Chile, contexto de investigación caracterizado por su situación bifronteriza. Se optó por un enfoque cualitativo, para apreciar la realidad a partir de los significados entregados por los sujetos que la construyen. La recolección de información combinó dos grupos focales y 15 entrevistas en profundidad. En los primeros participaron profesores que trabajan en establecimientos con presencia de estudiantes migrantes y apoderados de estudiantes migrantes de centros educativos de la ciudad de Arica. Las entrevistas se aplicaron a jefes de unidades técnico pedagógicas, y a estudiantes migrantes, desarrollándose bajo la modalidad del relato autobiográfico. El proceso de codificación fue abierto y se empleó el análisis de contenido, a partir de cadenas textuales. Los resultados señalan que el contexto en estudio cuenta con una limitada predisposición a la interculturalidad. Las escuelas parten de la premisa de que es el estudiante quien debe adaptarse al sistema escolar, considerando como tarea la realización de procedimientos normalizadores. Este hecho se justifica por los buenos rendimientos obtenidos por este grupo de estudiantes.