Socioeconomic differences in the application to Chilean universities: The role of academic and non-academic factors.
Diferencias socioeconómicas en la postulación a las universidades chilenas: el rol de factores académicos y no académicos.
Author
Canales, Andrea
Abstract
Numerous studies have shown that socioeconomic inequalities, manifested through differences in student's prior academic preparation or achievement, strongly influence access to Chilean universities. To date, the research has focused mainly on the influence of academic factors on inequalities in access, paying little attention to the role of non-academic factors in this process. Administrative records of the university admission process in 2013 (n = 264,023) were used to study how academic and non-academic factors influence the decision to apply to universities. The findings confirm that the decision to apply to the college admission process is strongly associated with the scores on the university admission tests (PSU), as well as parental education and the applicants' educational expectations. In particular, the findings suggest that students' socioeconomic backgrounds influence their decision to apply to universities, arising from their evaluation of their own abilities and expectations of success in the university system. Numerosas investigaciones han dado cuenta de la estrecha relación entre las desigualdades socioeconómicas en el acceso a la educación universitaria en Chile y la preparación/ resultados académicos de los postulantes. La abundante evidencia acerca de los factores académicos contrasta con los escasos estudios centrados en la influencia de factores no académicos en el acceso al sistema universitario. Utilizando los registros administrativos del proceso de admisión universitario 2013 (n = 264.023), se analizan los factores académicos y no académicos que influyen en la decisión de postular a las universidades. Los resultados confirman que en dicha decisión los resultados obtenidos en las pruebas de selección universitaria (PSU), así como también, la educación parental y las expectativas educativas de los postulantes son factores influyentes. Específicamente, se constató que el origen socioeconómico opera en la decisión de postulación a partir de la evaluación que los postulantes hacen de sus capacidades y expectativas de éxito en el sistema universitario.