Conceptualization and Experience of the Internationalisation of Chilean Undergraduate Studies
Conceptualización y experiencia de la internacionalización en el pregrado chileno.
Author
Contreras, Paola
Abstract
Despite the increasing relevance of the international dimension of the Chilean higher education system, little is known about the way it shapes the activities of our higher education institutions (HEIs). Therefore, the main aim of this research was to determine how Chilean HEIs understand and experience internationalisation at the undergraduate level. An explorative, qualitative study was conducted, based on semi-structured interviews to a non-probability sample of 33 micro and macro stakeholders of the Chilean higher education system. Major contradictions between the discourse about internationalisation and the way it is actually experienced within the HEIs were found. The main argument of this article is that Chilean HEIs understand and experience internationalisation as a set of international activities to be conducted alongside their traditional local activities, and not as a process by which they can enrich their ethos and mission. Thus, the country does not have truly internationalised HEIs, but rather institutions conducting some academic activities with different degrees of international involvement. The findings of the study serve as a starting point to explore the impact of potential inequalities in the provision of and access to international academic activities in the higher education system. Pese a la creciente importancia de la internacionalización, aún sabemos poco acerca de la forma en que este fenómeno ocurre al interior de las instituciones de educación superior (IES) de Chile. El objetivo del estudio, por tanto, fue determinar la forma en que las IES chilenas conceptualizan y experimentan la internacionalización en el pregrado. Para ello se realizó una investigación cualitativa de carácter exploratorio basada en entrevistas semiestructuradas a una muestra no probabilística de 33 actores macro y meso del sistema de educación superior. Durante el análisis se detectaron contradicciones importantes entre el discurso y la forma en que la internacionalización se vive en las IES. El principal argumento del artículo es que las IES chilenas conceptualizan y experimentan este proceso como un conjunto de actividades que realizan en paralelo con sus actividades de carácter local y no como una instancia de cambio tendiente a enriquecer su identidad o su quehacer diario. De allí que el país no cuente con instituciones internacionalizadas, sino con IES que realizan actividades internacionales. Los resultados de este trabajo sirven como punto de partida para explorar el impacto de posibles desigualdades en la provisión y acceso a actividades académicas internacionales en la educación superior chilena.