• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Academic Leveling Scholarship: The Experience of a Public Policy Applied in a Chilean University

Beca Nivelación Académica: la experiencia de una política pública aplicada en una universidad chilena

Author
Micin, Sonia

Farias, Natalia

Carreño, Beatriz

Urzúa, Sergio

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/57
10.31619/caledu.n42.57
Abstract
This work corresponds to the systematization of the Accompaniment Program developed by the San Sebastian University in 2012 and 2013 as part of the allocation of the Leveling Academic Scholarship (BNA) granted by the Ministry of Education of Chile (Mineduc). We estimate that this study, which incorporates academic results with the beneficiaries own assessments, broadens the scope of a public policy that has oriented the efforts of the institutions to ensure equity in access and retention in higher education in Chile. After characterizing the beneficiary group, we describe the intervention and itsimpact on retention, curricular advancement and academic performance of the participants. These results are complemented by a qualitative assessment about the  students’ experiences in the program. Finally, we reflect on the lessons learned from this intervention at the  institutional level and the need for increased escalation of this public policy which recognizes students' academic performance and potential in consideration of their socio-economic context. 
 
Este trabajo corresponde a la sistematización del Programa de Acompañamiento Académico desarrollado por la Universidad San Sebastián durante los años 2012 y 2013 en el marco de la adjudicación de la Beca Nivelación Académica (BNA) otorgada por el Ministerio de Educación de Chile (Mineduc). Se estima que este estudio, que incorpora resultados académicos junto con valoraciones de los propios beneficiarios, difunde los alcances de una política pública que ha orientado los esfuerzos de las instituciones por garantizar la equidad en el acceso y permanencia en la educación superior en Chile. Luego de caracterizar al grupo beneficiario, se describe la intervención y su impacto en la retención, el avance curricular y el rendimiento académico de los participantes. Estos resultados se complementan con la evaluación de carácter cualitativo que realizan los estudiantes de su experiencia en el programa. Finalmente, se reflexiona acerca de los aprendizajes de esta intervención a nivel institucional y de la necesidad de un mayor escalamiento de esta política que reconoce, al mismo tiempo, las desigualdades sociales de origen y el potencial académico de estudiantes con alto desempeño escolar en contexto.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB