Indirect Fiscal Contribution: a proposal to upgrade it.
Aporte Fiscal Indirecto: una propuesta para su modernización.
Author
Flores, Lorena
González, Javier
Rodríguez, Jorge
Sugg, Daniela
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/10010.31619/caledu.n35.100
Abstract
The Indirect Fiscal Contribution (AFI, for the Spanish acronym) was created in 1981 in order to improve the quality of higher education through the competence among institutions to recruit best students. Over time, this potential source of incentives has become weak, as today AFI only represents 3.5 per cent of the total fiscal contribution for higher education. Moreover, it shows several weaknesses in design. This work provides proposals to mainstream the AFI to make it an effective tool to promote equity, quality and efficiency of the higher education system. Among them, it highlights: to improve its relative weight as a funding source; to demand the beneficiary institutions to be accredited to receive it; to consider the secondary school graduation ranking to identify students generating the benefit; to reserve AFI places for technical careers; to correct the AFI value by the students SES and to pay it monthly to improve the retention and timely graduation of students. El Aporte Fiscal Indirecto (AFI) fue creado en 1981 para aumentar la calidad de la educación superior mediante la competencia entre las instituciones por captar a los mejores alumnos. Con el tiempo este potencial generador de incentivos ha decaído, pues hoy el AFI solo representa el 3,5% del aporte fiscal total para educación superior. A esto se suman varias debilidades en su diseño. El presente trabajo plantea propuestas de perfeccionamiento del AFI para que constituya una herramienta efectiva para promover la equidad, calidad y eficiencia del sistema de educación superior. Entre ellas se destaca: aumentar su peso relativo como fuente de financiamiento; exigir que las instituciones beneficiarias estén acreditadas para poder recibirlo; considerar el ranking de egreso de enseñanza media para la identificación de los alumnos causantes del beneficio; reservar cupos AFI para carreras técnicas; corregir el valor del AFI por el nivel socioeconómico del alumno y pagarlo en cuotas para incentivar la retención y titulación oportuna de los alumnos.