Building the public health of the future: Strategic planning at the school of public health of university of Chile.
Construyendo la salud pública del futuro. Planificación estratégica en la Escuela de Salud Pública de la Universidad de Chile.
Author
Solimano, Giorgio
González, Julia
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/10210.31619/caledu.n35.102
Abstract
This article presents the experience in academic management 2000-2010 at the School of Public Health of University of Chile developing a Plan based on a participatory methodology of strategic planning. The three objectives were to promote academic excellence, to strengthen relationships with other actors and to establish a modern organization that would serve the academic community. Several achievements are identified, including advanced human resources training, strengthening of the academic body, expanded external relationships and professionalizing academic management. It identifies those factors facilitating and those restricting the implementation of the plan and strategies to overcome them. In conclusion, this experience was an important contribution to the modernization of the School and the design, management and evaluation of public policies in an academic setting. Este artículo presenta la experiencia de gestión académica 2000-2010 en la Escuela de Salud Pública (ESP) de la Universidad de Chile, en la cual se formuló un plan basado en una metodología de planificación estratégica participativa. Los tres ejes fueron generar un quehacer académico de excelencia, fortalecer la relación con el entorno y establecer una organización moderna al servicio del quehacer académico. Se identifica un conjunto de logros destacando la formación de recursos humanos avanzados; el fortalecimiento del cuerpo académico, la ampliación de las relaciones con el entorno y la profesionalización de la gestión académica. Se identifican los factores que facilitaron estos logros, así como aquellos que dificultaron su implementación y estrategias diseñadas para superarlos. Se concluye que esta experiencia constituyó un efectivo aporte a la modernización de la ESP y al diseño, gestión y evaluación de políticas públicas en el ámbito académico.