Show simple item record

Una taxonomía de las universidades chilenas.

dc.creatorMuñoz, Migueles
dc.creatorBlanco, Christianes
dc.date2013-03-28
dc.identifierhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/109
dc.identifier10.31619/caledu.n38.109
dc.descriptionWe propose a taxonomy of Chilean universities through a factor analysis with different results from those produced by typologies of Brunner (2005, 2009), Parada (2010), Torres and Zenteno (2011) and Rosso and Reyes (2012), overcoming Bernasconi's objections (2006). It avoids binary distinctions like traditional/private, metropolitan/regional, catholic/secular, etc. It does not establish rankings nor use historical, legal or other distinctions not referred to the effective universities' operational characteristics. Universities are grouped according to a pool of relevant variables (research, size, composition, accreditation, etc.). Five types of universities are generated: Research, Massive, Accreditation, Elite and Non-Elite. This research intends to contribute to the understanding of universities in Chile and to public policies with conceptual tools for addressing the diversity of universities.en
dc.descriptionSe propone una taxonomía de las universidades chilenas mediante análisis factorial, que resulta distinta a las tipologías de Brunner (2005, 2009), Parada (2010), Torres y Zenteno (2011) y Rosso y Reyes (2012), y supera las objeciones de Bernasconi (2006). Evita, además, distinciones binarias del tipo tradicional/privada, investigación/docencia, metropolitana/regional, católica/laica, etc. Tampoco establece rankings ni utiliza condiciones históricas, legales u otras alejadas de los modos de operación efectivos de las universidades. La siguiente taxonomía las agrupa según un pool de variables relevantes (investigación, tamaño, composición, acreditación, etc.) que da pie a cinco tipos de universidades: investigación, masivas, de acreditación, elitistas y no elitistas. Se espera aportar en la comprensión de las universidades y contribuir a las políticas públicas con herramientas conceptuales para abordar la diversidad universitaria.es
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes
dc.relationhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/109/118
dc.rightsDerechos de autor 2018 Calidad en la Educaciónes
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es
dc.sourceCalidad en la Educación; No. 38 (2013): Revista Calidad en la Educación; 181-213en
dc.sourceCalidad en la Educación; ##issue.no## 38 (2013): Revista Calidad en la Educación; 181-213es-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Núm. 38 (2013): Revista Calidad en la Educación; 181-213es
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjectclassificationsen
dc.subjectuniversitiesen
dc.subjecthigher educationen
dc.subjectChileen
dc.subjectclasificaciónes
dc.subjectuniversidadeses
dc.subjectanálisis factoriales
dc.subjectChilees
dc.titleTaxonomy of chilean universities.en
dc.titleUna taxonomía de las universidades chilenas.es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record