Taxonomy of chilean universities.
Una taxonomía de las universidades chilenas.
dc.creator | Muñoz, Miguel | es |
dc.creator | Blanco, Christian | es |
dc.date | 2013-03-28 | |
dc.identifier | https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/109 | |
dc.identifier | 10.31619/caledu.n38.109 | |
dc.description | We propose a taxonomy of Chilean universities through a factor analysis with different results from those produced by typologies of Brunner (2005, 2009), Parada (2010), Torres and Zenteno (2011) and Rosso and Reyes (2012), overcoming Bernasconi's objections (2006). It avoids binary distinctions like traditional/private, metropolitan/regional, catholic/secular, etc. It does not establish rankings nor use historical, legal or other distinctions not referred to the effective universities' operational characteristics. Universities are grouped according to a pool of relevant variables (research, size, composition, accreditation, etc.). Five types of universities are generated: Research, Massive, Accreditation, Elite and Non-Elite. This research intends to contribute to the understanding of universities in Chile and to public policies with conceptual tools for addressing the diversity of universities. | en |
dc.description | Se propone una taxonomía de las universidades chilenas mediante análisis factorial, que resulta distinta a las tipologías de Brunner (2005, 2009), Parada (2010), Torres y Zenteno (2011) y Rosso y Reyes (2012), y supera las objeciones de Bernasconi (2006). Evita, además, distinciones binarias del tipo tradicional/privada, investigación/docencia, metropolitana/regional, católica/laica, etc. Tampoco establece rankings ni utiliza condiciones históricas, legales u otras alejadas de los modos de operación efectivos de las universidades. La siguiente taxonomía las agrupa según un pool de variables relevantes (investigación, tamaño, composición, acreditación, etc.) que da pie a cinco tipos de universidades: investigación, masivas, de acreditación, elitistas y no elitistas. Se espera aportar en la comprensión de las universidades y contribuir a las políticas públicas con herramientas conceptuales para abordar la diversidad universitaria. | es |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Consejo Nacional de Educación | es |
dc.relation | https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/109/118 | |
dc.rights | Derechos de autor 2018 Calidad en la Educación | es |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | es |
dc.source | Calidad en la Educación; No. 38 (2013): Revista Calidad en la Educación; 181-213 | en |
dc.source | Calidad en la Educación; ##issue.no## 38 (2013): Revista Calidad en la Educación; 181-213 | es-AR |
dc.source | Calidad en la Educación; Núm. 38 (2013): Revista Calidad en la Educación; 181-213 | es |
dc.source | 0718-4565 | |
dc.source | 0717-4004 | |
dc.subject | classifications | en |
dc.subject | universities | en |
dc.subject | higher education | en |
dc.subject | Chile | en |
dc.subject | clasificación | es |
dc.subject | universidades | es |
dc.subject | análisis factorial | es |
dc.subject | Chile | es |
dc.title | Taxonomy of chilean universities. | en |
dc.title | Una taxonomía de las universidades chilenas. | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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Calidad en la Educación
[0-9]{4}