Enabling competencies: an input for strengthening formative university years.
Competencias habilitantes: un aporte para el reforzamiento de las trayectorias formativas universitarias.
Author
Latorre, Marisol
Aravena, Paloma
Milos, Pedro
García, Miguel
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/14610.31619/caledu.n33.146
Abstract
In the context of an expanding university system, changes in the graduate profile and the growing demands at graduation time have become a focus of deep reflection. In front of the possibility to apply more entrance filters or evaluate secondary education final results, the proposal is to focus on the formative trajectories conceived as the crucial factor to guarantee quality and relevance of the learning outcomes conducive to the graduate profile. The notion of Enabling Competencies is introduced in the reflection and curriculum design in order to favour the integration of learning outcomes to be achieved at the end of the first two years of university so students can face successfully their professional education. En el contexto de un sistema universitario en expansión, se reflexiona sobre los cambios en los perfiles de ingreso de los estudiantes y las crecientes exigencias al momento del egreso. Ante el dilema de optar entre mayores filtros de entrada o evaluar los resultados finales de la formación, se propone poner el énfasis en las trayectorias formativas concebidas como factor clave para asegurar la calidad y oportunidad de los aprendizajes conducentes a los perfiles de egreso. Se introduce la noción de competencia habilitante en la reflexión y diseño curricular, entendidas como instancias de integración de aprendizajes a lograr al término de los dos primeros años de su formación, con el fin de enfrentar con éxito los años de formación profesional.