The opportunities future primary teachers face for getting prepared to teach mathematics in Chile.
Oportunidades de preparación para enseñar matemáticas de futuros profesores de educación general básica en Chile.
Author
Varas, Leonor
Felmer, Patricio
Gálvez, Grecia
Lewin, Renato
Martínez, Claudio
Navarro, Silvia
Ortiz, Andrés
Schwarze, Gloria
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/18810.31619/caledu.n29.188
Abstract
This article shows preliminary results from a study aimed to recognize the opportunities future primary school teachers face in order to get prepared to teach mathematics. The study considered curricula for 36 careers and programs on mathematics and mathematics instruction for 12 careers. Moreover, it used tests and surveys to students at two levels in four careers (studied in further details), including a survey applied to their teachers. The study revealed that the number of courses on mathematics and mathematics instruction is not enough to meet the needs, a lack of important issues in school curricula (weak and confusing), a poor performance of these students in regard of elementary mathematics questions and a wider majority of advanced students who consider they receive inefficient information about mathematics and mathematics instruction. Este artículo presenta resultados preliminares de un estudio que buscó establecer las oportunidades de preparación para enseñar matemática de los futuros profesores de Educación General Básica. Se analizaron mallas curriculares de 36 carreras, programas de Matemática y de Didáctica de la Matemática de 12 carreras, y se tomaron pruebas y encuestas a alumnos a dos niveles de formación de cuatro carreras (analizadas con mayor profundidad), lo que incluyó entrevistas a sus profesores. El estudio mostró un número insuficiente de cursos de Matemática y de Didáctica de la Matemática, ausencia de temas importantes del currículo escolar (cuya enseñanza se sabe débil y confusa), bajo rendimiento de estos estudiantes en preguntas de matemática elemental y una amplísima mayoría de estudiantes de nivel avanzado que estiman insuficiente la preparación que reciben en Matemática y en Didáctica de la Matemática.