Virtually intercultural: higher education in Bolivia
Virtualmente interculturales. La educación superior en Bolivia.
Author
Hurtado, Álvaro
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/23710.31619/caledu.n26.237
Abstract
Bolivia is a multicultural and multilingual society. This diversity has built up the exclusion of the indigenous majorities and the predominance of multiple values that coexist in an apparent form of interculturality. Three experiences in Bolivian higher education are described in this context, each from a different but supplementary angle. On the one hand, the paper describes the Intercultural Bilingual Education Program, based on the recognition of native languages as a method to convey knowledge. On the other hand, it examines peasant academic units, an initiative implemented by the Bolivian Catholic University based on its singular understanding of interculturality. And third, the paper analyzes a recent research study on "interculturality" as the construction of the identity of indigenous university students. Lastly, the paper attempts to draw a conclusion which brings to a close the persistent challenge to which the concept of interculturality is subject. Bolivia es un país multicultural y plurilingüe, diversidad que ha construido exclusión de las mayorías indígenas y predominio de plurivalencias convivientes a manera de interculturalidad. En ese contexto, se describen tres experiencias en la educación superior boliviana, cada una con ángulo distinto pero complementario. Por un lado, el Programa de Educación Intercultural Bilingüe, que parte del reconocimiento de los idiomas nativos como mecanismo para la transmisión de conocimiento; por otro, las unidades académicas campesinas, iniciativa de la Universidad Católica Boliviana, también con su particular forma de entender lo intercultural, y, por último, la investigación reciente de "lo intercultural" como construcción de identidad de indígenas universitarios. Al final, un atisbo de conclusión que, más bien, cierra el insistente cuestionamiento al concepto de interculturalidad.