Ejes para la elaboración de una política para la educación superior.
Ejes para la elaboración de una política para la educación superior.
Author
Leiva, Alicia
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/30510.31619/caledu.n22.305
Abstract
This document is based on the following premise: higher education is essential for the country's development. The introduction therefore reviews the policies adopted as of the mid 1990s to date that form the framework for future progress. The paper then goes on to address the issues on which the authors intend to focus the discussion to design a higher education policy for the next administration. Questions are proponed for each subject with regard to which policy guidelines should be defined: the massive spread of higher education as a result -on the one hand- of the huge increase in coverage of secondary education in recent decades and -on the other- the response in the supply of higher education institutions; the amount and distribution of state contributions, the way the system is regulated, and problems regarding quality. Lastly, the paper addresses the need to modernize universities that are part of the Council of University Presidents in four areas: institutional framework, management, curriculum and financing models. El presente documento parte de una premisa: la educación superior es estratégica para el desarrollo del país. Por ello, en la introducción se reseñan brevemente las políticas adoptadas desde mediados de los noventa hasta ahora, que son el marco desde el cual se debe avanzar. Luego, se abordan los temas en los cuales proponemos concentrar la discusión para diseñar una política para la educación superior del próximo periodo presidencial. En cada tema se plantean interrogantes sobre los que habría que definir orientaciones de política: la masificación de la educación superior producto, por una parte, del gran aumento de cobertura de la enseñanza media de las últimas décadas y, por otra, de la respuesta de la oferta de instituciones de educación superior; el monto y la distribución de los aportes estatales; la regulación del sistema y los problemas de calidad. Por último, se aborda la necesidad de modernizar las universidades del Consejo de Rectores en cuatro ámbitos: institucionalidad, gestión, currículo y modelos de financiamiento.