• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

La diferenciación por calidad: ¿cuáles son los límites?

La diferenciación por calidad: ¿cuáles son los límites?

Author
Sotomayor, Alejandro

Muga, Alfonso

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/321
10.31619/caledu.n21.321
Abstract
This paper examines the subject of differentiation through quality. First, it distinguishes between the quality of the study program, as an organizational unit, and the quality of graduates when they enter the labor market. The incorporation of professionals and technicians equipped with below-par competencies and knowledge to those worthy of consideration in an elite education scheme is one of the most controversial aspects in the massification of higher education, although this provides space for differentiation. The entire process can prove beneficial but certain limits need to be established because there are good reasons to do so. Finally, the paper proposes systems to improve quality assurance stemming from a distinction between the quality of the study program and the quality of the graduate.
 
En este artículo se reflexiona en torno al fenómeno de la diferenciación por calidad. En primer lugar, se distingue entre la calidad de la carrera, como unidad organizacional, y la calidad del egresado al ingresar al mercado laboral. La incorporación de profesionales y técnicos con competencias y conocimientos inferiores a las atendibles en un esquema de educación de elite, es uno de los aspectos más controversiales de la masificación de la educación superior, si bien hay un espacio posible para la diferenciación. Todo este proceso puede ser beneficioso, pero es conveniente establecer ciertos límites dado que hay buenas razones para ello. Finalmente, se formulan propuestas para el mejoramiento de los sistemas de aseguramiento de calidad, las que se desprenden de la distinción entre calidad de la carrera y calidad del egresado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB