Mejoras en los procesos formativos: perspectivas en la Universidad Católica de Valparaíso.
Mejoras en los procesos formativos: perspectivas en la Universidad Católica de Valparaíso.
Author
Jiménez, Gladys
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/40710.31619/caledu.n17.407
Abstract
The challenge faced by this University is to recreate a new type of humanism from its own viewpoint and in accordance with its mission. The goal of teaching processes should be to have students achieve a sound basis in terms of principles, develop their skills and the competencies needed in a knowledge-based society. This needs to be accompanied by interdisciplinary work, good teaching quality and the formation of learning communities and the adequate use of interactive methodologies and new information technologies to encourage commitment to people, dialogue, mutual trust and participation in university activities. A process such as this can be fostered and promoted by three lines of work: developing values among young people, improving the quality of teaching processes and by self-assessment and accreditation of degree programs. Recrear un nuevo humanismo desde su visión y misión es el desafío de la Universidad. Los procesos docentes han de procurar, para los estudiantes, una formación sólida en principios; el desarrollo de habilidades y competencias requeridas en la sociedad del conocimiento; el trabajo interdisciplinario, la calidad docente, la conformación de comunidades de aprendizaje y la incorporación apropiada de metodologías interactivas y de nuevas tecnologías de la información, fomentando el compromiso con las personas, el diálogo, la confianza recíproca y la participación en el quehacer universitario. Tal proceso puede impulsarse y fortalecerse por medio de tres líneas de trabajo: formación valórica de los jóvenes, mejoramiento de la calidad de los procesos formativos y autoevaluación y acreditación de carreras.