• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Tensions and critical aspects of the implementation of school climate policies, in Chile

Tensiones y nudos críticos en la implementación de la(s) política(s) de convivencia escolar en Chile

Author
López, Verónica

Ramírez, Lorena

Valdés, René

Ascorra, Paula

Carrasco-Aguilar, Claudia

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/480
10.31619/caledu.n48.480
Abstract
During the last 15 years, Chile has designed and implemented various laws and education policies aimed at improving, promoting and developing school climate and reducing levels of school violence. However, paradigmatic tensions have been identified in the foundations of these policies and laws, which create an ambivalent scenario for their implementation. The purpose of this study was to identify and analyze the tensions and critical aspects identified by the actors involved in the design and implementation of education policies on school climate. Through a qualitative methodology, ten active-reflexive interviews were carried out with key informants from three of the different organisms that conform the new structure of Chile's educational system (Quality Agency, Ministry of Education and Superintendence of Education). Thematic content analysis revealed that the participants identified critical tensions and aspects at the conceptual level (what is school climate), methodological level (how to evaluate it), and procedural level (how to improve it). These findings are discussed from the perspective of implementation science.
 
Durante los últimos 15 años, Chile ha diseñado e implementado diversas leyes y políticas educativas orientadas a mejorar, promover y desarrollar la convivencia escolar y a disminuir los niveles de violencia escolar. Sin embargo, se han identificado tensiones paradigmáticas en los fundamentos de estos instrumentos, que crean un escenario ambivalente para la implementación. El objetivo de este estudio fue identificar y analizar las tensiones y nudos críticos reportados por los actores que participan del diseño e implementación de las políticas educativas en convivencia escolar. A través de una metodología cualitativa, se realizaron diez entrevistas activas-reflexivas a informantes clave de tres organismos que componen la nueva arquitectura del sistema educativo chileno (Agencia de Calidad, Ministerio de Educación y Superintendencia de Educación). El análisis de contenido temático reveló que los participantes identifican tensiones y nudos críticos a nivel conceptual (qué es la convivencia escolar), metodológico (cómo evaluarla) y procedimental (cómo entregar apoyos). Se discuten estos hallazgos desde la perspectiva de las ciencias de la implementación.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB