• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item
  •   Home
  • Consejo Nacional de Educación
  • Calidad en la Educación
  • View Item

Nationalist-Territorialized Thinking and Perception of the "De-Location" of the Inmigrant: The Hostile Road of the Construction of Chilean Identities in School Coexistence

Pensamiento nacionalista-territorializado y percepción de "des-ubicamiento" del inmigrante: el camino hostil de las construcciones de identidades chilenas en la convivencia escolar

Author
Roessler, Pablo

Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/576
10.31619/caledu.n49.576
Abstract
This investigation seeks to understand how Chilean adolescents, who who interact with immigrant peers, express their national identity. Considering contexts of inequality and social exclusion of immigrants and locals, this article analyzes the constructions of national identities, regarding both its current relevancy and historical interaction with the migration phenomenon. Through qualitative research techniques, applied between 2016 and 2017in six schools in the municipalities of Santiago and Quinta Normal, it was possible to identify a set of discourses employed by Chilean adolescents about their national identity, which are exclusionary and hold the -immigrant "other" in low esteem. These discourses highlight a nationalist-territorialized mode of thinking, which upon constructing notions about subjects of legitimate rights, do not recognize their immigrant peers, who are perceived by native Chileans as bearers of everyday borders that place them in a de-territorialized and indebted position.
 
La presente investigación busca comprender cómo expresan su identidad nacional los adolescentes chilenos que se encuentran en contacto con pares de origen inmigrante. Considerando un contexto de inequidad y exclusión social para quienes migran y quienes reciben, se analizan las construcciones de identidades nacionales, junto con su plena vigencia actual e interacción histórica con los fenómenos migratorios. Por medio de técnicas de investigación cualitativas aplicadas entre 2016 y 2017 en seis establecimientos educacionales municipales de las comunas de Santiago y Quinta Normal, se evidenció un conjunto de discursos de las y los adolescentes chilenos acerca de su identidad nacional, que se forjan excluyentes y con baja/nula valoración hacia un otro-inmigrante. En dichos discursos resalta un pensamiento nacionalista-territorializado al momento de construir sujetos legítimos de derechos, no reconociendo entre ellos a sus pares de origen inmigrante, quienes son percibidos como portadores de fronteras cotidianas que los sitúan en una posición desterritorializada y de deudor a ojos de los nativos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB