Selection of school principals based on competitive processes: evidence from one policy in Chile
Selección de directivos escolares en base a procesos competitivos: evidencia de una política para Chile.
Author
Ruiz-Tagle, Cristobal
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/64610.31619/caledu.n51.646
Abstract
Public education in Chile has lost relevance over the past years, manifested in a drastic drop in enrollment. Education policy has developed an assortment of tools to revert this situation, where evidence shows that the school principal factor may be fundamental in obtaining better results. In 2011, a new law was approved that stipulates that the school principal must be selected for merit and through competitive processes following selection criteria established for public leadership and management positions. The objective of this work is to explore the possible impacts of this policy. Using public data at the school level, diverse models of Difference in Differences (DID) are proposed to estimate the impact in several indicators. Results show positive effects on the Simce math test between 2.1 and 4.2 points in a six-year period; that the treatment has positive impact over time; no effects are found on the language test; nor on different non-cognitive indicators; finally, no changes are observed in educational management indicators such as average attendance or teacher mobility. Results are partially in line with the literature, which leads to the assumption that, after more than five years from the approval of this law, there is space for improvement in the policy. La educación municipal en Chile ha perdido relevancia en los últimos años, cuestión que se refleja en una fuerte caída en la matrícula. La política pública ha creado diversos instrumentos para revertir esta situación, donde la evidencia muestra que el factor directivo puede ser fundamental para la obtención de mejores resultados. En 2011 se aprobó una ley que determinó que los directivos escolares debían ser definidos sobre la base de procesos competitivos similares a la alta dirección pública. El objetivo de este trabajo fue explorar los posibles efectos de esta política, utilizando bases de datos públicas a nivel de establecimiento para proponer distintos modelos de diferencias en diferencias y medir el impacto en varios indicadores. Los resultados indican efectos positivos en la prueba Simce de matemáticas de entre 2,1 y 4,2 puntos en un período de seis años; el tratamiento tiene un efecto positivo en este indicador a medida que aumenta el tiempo de exposición; no se encuentran efectos en la prueba de lenguaje, tampoco en distintos indicadores no cognitivos; por último, no se observan cambios en indicadores de gestión educativa como asistencia promedio o movilidad docente. Los resultados están parcialmente en línea con la literatura, lo que permite suponer que, a varios años de transcurrida la aprobación de la ley, aún existe espacio para mejoras en esta temática.