School managment in technical and vocational education: challenges for leadership
Gestión directiva en establecimientos de educación media técnico profesional: desafíos para el liderazgo
Author
Sepúlveda, Leandro
Valdebenito, María José
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/66610.31619/caledu.n51.666
Abstract
This article addresses the analysis of the institutional management modalities and the management leadership practices in educational institutions offering secondary TVET education in Chile. To this end, the vocational orientation existing in these centers are reviewed, along with the articulation processes between the general and specialized education and the actions aimed to promote links with multiple industries and relevant actors with the goal of supporting education-to-work processes. The case study conducted, revealed a predominance of leadership styles that adopt a delegative nature, with little capacity of the managing teams to take on tasks that are specific of the different secondary TVET areas of specialization. The external requirements for education quality assurance demand a significant portion of these institutions" management efforts, relegating to a second level the professional training goals and making it more difficult to develop links with companies or other production actors, local or regional. As can be inferred from some innovative experiences, promoting a leadership model that favors intra and inter mediation actions of educational institutions, is an alternative of particular interest for the development of secondary TVET and its future challenges. Este artículo aborda el análisis de las modalidades de gestión institucional y las prácticas de liderazgo directivo en establecimientos que imparten educación media técnico profesional (EMTP) en Chile. Para tal efecto, se revisan las estrategias de orientación vocacional existentes en estos centros, los procesos de articulación entre la formación general y la formación diferenciada, y las acciones de vinculación con actores productivos para el apoyo de los procesos de formación para el trabajo. A partir de una metodología de estudio de casos, se evidencia un predominio de formas de liderazgo que asumen un carácter delegativo, observándose una débil capacidad de los equipos directivos por asumir las tareas que son propias de las respectivas especialidades de la EMTP. Las exigencias externas para el aseguramiento de la calidad educativa concentran parte importante de los esfuerzos de dirección de estos establecimientos, relegando a un plano secundario los objetivos de formación profesional y dificultando las tareas de vinculación con empresas u otros actores productivos locales o regionales. Como se desprende de algunas experiencias innovadoras, la promoción de un liderazgo que favorezca acciones de intermediación intra e interestablecimientos educacionales, constituye una alternativa de particular interés para el desarrollo de la EMTP y sus desafíos futuros.