Standardized admission test to access higher education in Chile: performativity and students' subjectivity
Pruebas estandarizadas para el acceso a la educación superior en Chile: performatividad y subjetividad de los estudiantes
Author
Durán del Fierro, Francisco
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/72310.31619/caledu.n50.723
Abstract
This study aims to identify the main differences and similarities of students' subjectivity regarding the new skills' assessment tools, developed by the Department of Educational Evaluation, Assessment and Registry at the University of Chile (DEMRE) for the new admissions system, in lieu of the current University Selection Test (PSU, for its acronym in Spanish). Drawing on semi-structured interviews carried out with a sample of students, who participated in the first pilot study (2017) and were also registered in the latest PSU admission process (2018), the findings show that students recognize DEMRE's proposal as positive on two counts; it is more relevant (regarding the assessed content) and fairer (equal opportunities). However, students from lower classes argue that these new assessment tools have the potential to produce new, less conspicuous forms of social segregation and, therefore, could possibly be less fair than the current test (PSU). Further research is needed to understand in greater depth the way in which the new assessment tools affect -performativity- students' subjectivity in relation to social classes, particularly in the context of the implementation of these new assessment tools. El presente estudio tiene como objetivo identificar las principales diferencias y semejanzas en la subjetividad de los estudiantes que finalizan la educación secundaria en relación con las pruebas de competencias, desarrolladas por el Departamento de Evaluación, Medición y Registro Educacional de la Universidad de Chile (DEMRE) como propuesta para el nuevo sistema de admisión, en comparación con la Prueba de Selección Universitaria (PSU). Mediante entrevistas semiestructuradas a una muestra de estudiantes que participaron en el primer piloto de las nuevas pruebas (2017), y que además estaban inscritos para rendir la PSU (proceso 2018), se encontró que estos valoraron positivamente la propuesta del DEMRE, puesto que avanza en pertinencia -el contenido de lo evaluado- y equidad -igualdad de oportunidades-. Sin embargo, los estudiantes entrevistados de la clase baja manifestaron que estas pruebas podrían producir nuevas formas de segregación social, más sutiles y soterradas y, por tanto, ser potencialmente más injustas que la PSU. Para comprender en mayor profundidad la forma en que las nuevas pruebas afectan - performatividad- la subjetividad de los estudiantes, es fundamental considerar los diferentes contextos en que estas se pudieran aplicar.