Healthy habits as an indicator of personal and social development: discourses and practices in schools
Hábitos de vida saludable como indicador de desarrollo personal y social: discursos y prácticas en escuelas
Author
Torres, Jorge
Contreras, Saúl
Lippi, Luis
Huaiquimilla, Macarena
Leal, Rodrigo
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/72810.31619/caledu.n50.728
Abstract
The healthy lifestyle habits of adolescents are influenced by multiple sources. In this scenario, the school plays a fundamental role, being called upon to guide students in their learning experiences, self-awareness and behavior modification. This study seeks to identify discourses and practices, associated with the healthy lifestyle indicator (of the Indicators of Personal and Social Development (IDPS for its acronym in Spanish)), among actors of educational communities, in order to identify the challenges, tensions and other relevant aspects. Following a case study design, thirty-eight actors were interviewed (professors, education assistants, school leaders and other professionals), and twelve focus groups with third-grade students from four schools with medium-low socioeconomic status, with different scores on the healthy lifestyle habits indicator. The results show significant differences, but also similarities, on discourses and practices, that facilitate or hinder the configuration of eating habits, physical activity and self-care, which are also expressed at the level of meanings, contexts, work with students, relationship with the State and management. This work reveals the need to have tools and guidelines to promote healthy lifestyle habits among students. Los hábitos de vida saludable de adolescentes reciben influencias desde una multiplicidad de fuentes. En este escenario, la escuela desempeña un rol fundamental, siendo llamada a orientar a los estudiantes en sus experiencias de aprendizaje, toma de conciencia y modificación de conducta. Este estudio busca identificar discursos y prácticas asociados con el indicador de los hábitos de vida saludable (de los Indicadores de Desarrollo Personal y Social (IDPS)), entre actores de comunidades educativas, con el fin de identificar los aspectos relevantes, desafíos y tensiones. Bajo un diseño de estudio de casos, se entrevistó a 38 actores (profesores, asistentes, profesionales y directivos), y se realizaron 12 grupos focales con estudiantes de tercer año medio, de cuatro escuelas de nivel socioeconómico medio bajo, con distinto puntaje en el indicador de los hábitos de vida saludable. Los resultados demuestran importantes diferencias, pero también similitudes respecto de discursos y prácticas, que facilitan u obstaculizan la configuración de hábitos alimenticios, de actividad física y de autocuidado, los que también se expresan a nivel de significados, contextos, trabajo con estudiantes, relación con el Estado y gestión. Este trabajo demuestra la necesidad de tener herramientas y directrices para promover los hábitos de vida saludable entre los estudiantes.