Between imposition and need: implementation of the Plan for Citizenship Education in Chilean schools
Entre la imposición y la necesidad: implementación del Plan de Formación Ciudadana en escuelas chilenas
Author
Zúñiga, Carmen Gloria
Ojeda, Patricia
Neira, Paula
Cortés, Teresa
Morel, María Jesús
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/76710.31619/caledu.n52.767
Abstract
The results of the young Chileans who participated in the International Study of Civic and Citizenship Education 2016 emphasize the need for the school to positively influence the formation of citizens, which has been reinforced by Law No. 20.911. Following a qualitative methodology and an interpretive approach of a multiple case study, this project seeks to characterize the materialization of the educational policy of citizenship education in eight schools throughout the country. This was done based on an analysis of the Plan for Citizenship Education, observation of teacher practices, review of documents and the perception of teachers, principals and 8th grade students, gleamed from interviews. Results show that the elaboration of the Plan for Citizenship Education has lacked proper support and its responsibility lies mainly with the teacher assigned to oversee its implementation, in each school, which implies that in many cases there is no collaborative reflection on the type of citizen that should be formed. Likewise, the work of educating citizens is assigned to the subject of History, Geography and Social Sciences, contradicting the transversal nature of Citizenship Education in the school curriculum. Finally, the Citizenship Education Plan is drawn up primarily to comply with current ministerial regulations. Los resultados del estudio a los jóvenes chilenos participantes del Estudio Internacional de Educación Cívica y Ciudadanía 2016 enfatizan la necesidad de que la escuela influya positivamente en la formación de ciudadanos, lo que ha sido reforzado por la Ley Nº 20.911. Mediante una metodología cualitativa y siguiendo un enfoque interpretativo de estudio de caso múltiple, este artículo busca caracterizar formas de concreción de la política educativa de formación ciudadana en ocho establecimientos educacionales del país, analizando las perspectivas de directivos, profesores y estudiantes de octavo básico, prácticas de aula y el contenido de los planes de formación ciudadana. Los resultados muestran que la elaboración del Plan de Formación Ciudadana ha carecido de acompañamientos y su responsabilidad recae principalmente en el docente encargado de cada escuela, lo cual implica que, en muchos casos, no exista una reflexión colaborativa sobre el tipo de ciudadano que se quiere formar. Asimismo, se asigna la labor de formar ciudadanos a la asignatura de Historia, Geografía y Ciencias Sociales, contradiciendo el carácter transversal de la formación ciudadana en el currículo escolar. Finalmente, el Plan de Formación Ciudadana se elabora principalmente para cumplir con la normativa ministerial vigente.