Perceptions of a group of 4th and 5th year pedagogy students from 3 universities in Santiago's Chile, regarding their training and professional future.
Percepciones de un grupo de estudiantes de pedagogía, de 4º y 5º año, de tres universidades de Santiago de Chile, respecto de su formación y futuro profesional.
Author
Martínez, Jaime
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/77810.31619/caledu.n53.778
Abstract
The main questions that this report refers to are the perceptions of a group of 4th and 5th year pedagogy students from three universities of Santiago, regarding their professional training and the repercussion that this could bring in their working performance, considering the new scenario provided by the latest teacher degree implemented in Chile during 2016. To do this, a self-application questionnaire was used which was analyzed through a matrix of textualities that were eventually interpreted and described. The main findings tell us about topics such as university certification, link of the institution to the academic environment and research are not handled properly by the students. Additionally, their perceptions are critical towards the methodologies used by university teachers in relation to the school world. Nevertheless, they value (in the case of two of the participating universities) that there are early professional practices that allow them to discover how the teacher environment works and to focus on their professional vocation. In summary, the contrast between the school world makes the young students to problematize and discuss their formation, correlating it with the current scenario of the career to become teacher, its sense and process. Este informe aborda las percepciones de un grupo de estudiantes de pedagogía, de 4º y 5º año, de tres universidades de Santiago, respecto de su formación profesional y la repercusión que esta podría tener en su desempeño laboral, considerando el nuevo escenario aportado por la nueva carrera docente implementada en Chile 2016. Para esto se empleó un cuestionario de autoaplicación, trabajado a través de matrices de análisis de textualidades, que, posteriormente, fueron interpretadas y descritas. Los principales hallazgos informan que temas como "acreditación universitaria" , "vinculación con el medio" e "investigación" no son manejados suficientemente por los estudiantes. Asimismo, sus percepciones son críticas respecto de las metodologías empleadas por los docentes universitarios en relación con el mundo de la escuela. No obstante, valoran (en el caso de dos de las universidades participantes), que haya prácticas tempranas que permiten constatar la vida de la profesión docente y la vocación profesional. En síntesis, el contraste con el mundo de la escuela lleva a los jóvenes a problematizar y discutir su formación, correlacionándola con el actual escenario de la carrera docente, su sentido y su proceso.