Relationship between Self Esteem and Emotional Regulation Strategies among Gifted Students participating in a Chilean Extracurricular Enrichment Program
Relación entre autoestima y estrategias de regulación emocional en estudiantes con alta capacidad que participan de un programa de enriquecimiento extracurricular chileno
Author
Navarro Saldaña, Gracia
Flores-Oyarzo, Gabriela
Rivera Illanes, Josefina
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/100710.31619/caledu.n55.1007
Abstract
Global self-esteem and Emotional Regulation contribute to the well-being, social adaptation and comprehensive development of people, both of which are scarcely studied in Gifted students, especifically in the Chilean and Latin American context, hence their importance. This study seeks to identify the level of global self-esteem, recognize the emotional regulation strategy used and the relationship between global self-esteem and emotional regulation strategies in 37 Gifted students participants in a Chilean extracurricular enrichment program. To this effect, the Piers-Harris Self-Concept Scale for children and young people, in Gorostegui's version, and the Emotional Regulation Questionnaire for children and adolescents (ERQ-CA), version revised by Gullone and Taffe (2012) are used. A descriptive analysis and a correlation analysis of variables are carried out, revealing that these students have adequate levels of global self-esteem, mostly use cognitive reassessment as an emotional regulation strategy, and there is a statistically significant negative correlation between global self-esteem and expressive suppression. This study becomes a contribution to the knowledge of socio-affective qualities of Gifted students and highlights the relevance of creating educational spaces focused on the satisfaction of their needs in a comprehensive and systematic manner. La autoestima global y la regulación emocional contribuyen al bienestar, la adaptación social y el desarrollo integral de las personas, ambas escasamente estudiadas en estudiantes con alta capacidad (AC), principalmente en el contexto chileno y latinoamericano, de ahí su importancia. En este estudio se busca identificar el nivel de autoestima global, reconocer la estrategia de regulación emocional utilizada y la relación entre autoestima global y estrategias de regulación emocional en 37 estudiantes con alta capacidad que participan de un programa de enriquecimiento extracurricular chileno. Para ello, se utiliza la Escala de Autoconcepto para niños y jóvenes de Piers-Harris, en la versión de Gorostegui, y el Cuestionario de Regulación Emocional para niños y adolescentes (ERQ-CA), versión revisada por Gullone y Taffe (2012). Se realiza análisis descriptivo y de correlación de variables, dando cuenta de que estos estudiantes poseen adecuados niveles de autoestima global, utilizan mayoritariamente la reevaluación cognitiva como estrategia de regulación emocional y existe una correlación negativa, estadísticamente significativa, entre la autoestima global y la supresión expresiva. Este estudio se instala como un aporte en el conocimiento de cualidades socioafectivas de estudiantes con AC y releva la importancia de generar espacios educativos orientados a la satisfacción integral y sistemática de sus necesidades.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Stress and Emotional Eating as Predictors of Anxiety during COVID-19: Ansiedade, estresse e alimentação emocional
Becerril Belio, Martha Lizbeth; Álvarez Ramírez, Elizabeth; García Méndez, Mirna; García Cortés, José Manuel; Salmeron Ruiz, Azul Fernanda; Rojas Ramírez, Ana Teresa; Corona Márquez, Brenda Denisse. Revista de Psicología; Vol. 32 Núm. 1 (2023) -
Anxiety, emotion and dentistry – the digital media world affecting our patients.: Ansiedad, emoción y odontología: el mundo de los medios digitales que afecta a nuestros pacientes
Azevedo, Marila Rezende; Beaini, Thiago Leite; de Mello Rode, Sigmar. Journal of Oral Research; Vol. 8 No. 2: March-April; 94-96 -
Emotional matter. Materials in our emotional relationship with objects
Rognoli, Valentina; Ayala García, Camilo. RChD: creación y pensamiento; Vol. 3 Núm. 4 (2018): Junio