Show simple item record

Profesores jefes, un eslabón clave para los estudiantes en pandemia. Un estudio en seis liceos públicos de Santiago

dc.creatorPeña, Javieraes
dc.creatorWeinstein, Josées
dc.creatorAnsoleaga, María Elisaes
dc.creatorSembler, Matíases
dc.date2022-08-04
dc.date.accessioned2024-04-19T17:06:12Z
dc.date.available2024-04-19T17:06:12Z
dc.identifierhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1169
dc.identifier10.31619/caledu.n56.1169
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/241946
dc.descriptionThe pandemic generated by the COVID-19 virus has had a strong impact in schools. A study about the relational environment in six public schools in the Metropolitan Region reported the relevance of the role played by form teachers during the period of the COVID-19 pandemic, adapting to the needs of the current crisis context and achieving higher levels of trust with their students. The aim of this article was to deepen in the characteristics and tasks performed by the role of form teachers, showing how trust between teachers and students has increased. Through the case study methodology, interviews were conducted with teachers (form and class teachers), students and school leaders. The interviews were conducted in two phases: 2020 and 2021. Our results indicate that form teachers have assumed four main tasks during this period: i) monitoring and follow-up of connectivity and participation; ii) accompaniment of the formative process and learning; iii) promotion of psycho-emotional well-being; and iv) assistance with socio-economic problems. The higher level of trust reported between students and their form teachers is mainly based on three dimensions of trust: benevolence, predictability and receptiveness.en
dc.descriptionLa pandemia por virus SARS-CoV-2 ha tenido fuertes repercusiones sobre los establecimientos escolares. En el marco de un estudio respecto del ámbito relacional en establecimientos públicos de la Región Metropolitana, se pesquisó la relevancia del rol ejercido por los profesores jefes durante este periodo, adaptándose a las necesidades del actual contexto de crisis y logrando mayores niveles de confianza con sus estudiantes. El objetivo del presente artículo es profundizar en las características y labores desempeñadas por el rol de la jefatura de curso, dando cuenta del modo en que la confianza entre profesores y estudiantes ha aumentado. A través de la metodología de estudio de caso se llevó a cabo, en dos fases, 2020 y 2021, entrevistas a profesores (con y sin jefatura de curso), estudiantes y directivos. Se pesquisó que éstos han asumido cuatro labores principales durante este periodo: i) monitoreo y seguimiento a la conectividad y participación; ii) acompañamiento al proceso formativo y los aprendizajes; iii) promoción del bienestar psicoemocional y iv) asistencia frente a problemáticas socioeconómicas. El mayor nivel de confianza reportado entre estudiantes y sus profesores jefes se sustenta principalmente en tres dimensiones de la confianza: benevolencia, previsibilidad y apertura.es
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes
dc.relationhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1169/717
dc.rightsDerechos de autor 2022 Calidad en la Educaciónes
dc.sourceCalidad en la Educación; No. 56 (2022): Revista Calidad en la Educación; 325-358en
dc.sourceCalidad en la Educación; ##issue.no## 56 (2022): Revista Calidad en la Educación; 325-358es-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Núm. 56 (2022): Revista Calidad en la Educación; 325-358es
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjectCOVID-19 pandemicen
dc.subjectform teachersen
dc.subjecthomeroom teachersen
dc.subjectstudentsen
dc.subjecttrusten
dc.subjectpublic secondary schoolsen
dc.subjectpandemia covid-19es
dc.subjectprofesores jefeses
dc.subjectestudianteses
dc.subjectconfianzaes
dc.subjectliceos públicoses
dc.titleForm Teachers, a Key Actor for Students in Pandemic. Case Study in Six Public Secondary Schools in Santiagoen
dc.titleProfesores jefes, un eslabón clave para los estudiantes en pandemia. Un estudio en seis liceos públicos de Santiagoes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record