Education for Sustainable Development in Early Childhood Education in Chile
¿Cómo se aborda la educación para el desarrollo sostenible en educación parvularia en Chile?
Author
Riquelme-Arredondo, Angélica
Antivilo-Bruna, Andrés
Torres-Contreras, Hugo
Landaeta P., Lynda
Lamig L., Patricia
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/118010.31619/caledu.n56.1180
Abstract
The study aims to assess sustainable practices in early childhood education. We observed classrooms in institutions with different administrative dependencies, located in the North, Center and South of Chile using the adaptation of the Environmental Rating Scale for Sustainable Development in Early Childhood. The scale was applied to 36 early childhood educators, obtaining 93 records. The results in the dimensions of social, economic, and environmental sustainability were compared according to educational level, administrative dependency, and geographical location of the establishment. The pedagogical practices in the dimensions of social and economic sustainability revealed poor results, close to 2 out of a maximum of 5, finding markedly asymmetric distributions (SAC > 1.96). Additionally, the usability of the scale for remote work contexts was explored, determining some irrelevant items. Likewise, through the analysis of interviews with educators and directors of preschool institutions, the definitions associated with sustainability practices were identified. We found less knowledge on issues such as gender approach, social justice, economic training, although the importance of working on these themes was recognized, accepting that it is in this vital period of childhood when values and social awareness of sustainability can be promoted. El objetivo del estudio fue evaluar las prácticas sostenibles de educación parvularia. Mediante la adaptación de la Escala de calificación ambiental para el desarrollo sostenible en la primera infancia, se observaron aulas en instituciones con diferentes dependencias administrativas, ubicadas en el norte, centro y sur de Chile. La escala fue aplicada a 36 educadoras de párvulos, obteniéndose 93 registros. Se compararon los resultados en las dimensiones de sostenibilidad social, económica y ambiental según nivel educativo, dependencia administrativa y ubicación geográfica del establecimiento. Las prácticas pedagógicas en las dimensiones de sostenibilidad social y económica revelaron resultados deficientes, cercanos a 2 de un máximo de 5, encontrándose distribuciones marcadamente asimétricas (CAE > 1,96). Adicionalmente, se exploró la usabilidad de la escala para contextos de trabajo remoto, determinándose algunos ítems no pertinentes. Asimismo, a través del análisis de entrevistas a educadoras y directoras de instituciones preescolares, se identificaron los significados asociados a prácticas de sostenibilidad, existiendo menor conocimiento en temas como enfoque de género, justicia social y formación económica; sin embargo, se reconoce la importancia de trabajar dichas temáticas, asumiendo que en este periodo vital de los niños se puede promover valores y conciencia social sobre la sostenibilidad.