Design, Implementation, and Evaluation of Telepractice Methodology in a Medical Class
Diseño, implementación y evaluación de la metodología en telepráctica en un curso de la carrera de medicina
Author
González Reyes, Carolina
Amenábar, Francisca
Brea, Ana Cecilia
Pacheco, María Jesús
Marín, Diego
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/118110.31619/caledu.n56.1181
Abstract
The health crisis due to the SARS-CoV-2 virus has affected the practices of future doctors, and social distancing significantly affected the training capacity of clinical fields. This makes it necessary to think of new forms of clinical practice combining technology and educational strategies. This is a randomized quasi-experimental study with a mixed methodology where a telepractice intervention was carried out, implemented, and evaluated. Telepractice is a practical activity using digital media, where a teacher with a student, transmits their attention through cameras or devices to another group of students who are in another physical location. The study was carried out on fourth-year Medicine students. There were no statistically significant differences when comparing the achievement of learning objectives between the group in telepractice and the control group (traditional practice). Although there is, in general, good satisfaction with the methodology, there are some aspects to improve, such as technical considerations of transmission audio and video. This study is the first of its kind in Chile to be carried out by implementing a telepractice methodology, comparing it to the traditionally known clinical tutorial teaching methodology, for the acquisition of clinical skills in undergraduate medical students. La crisis sanitaria por el virus SARS-CoV-2 ha afectado las actividades prácticas de los futuros médicos, y el distanciamiento social afectó significativamente la capacidad formadora de los campos clínicos. Esto hace necesario pensar nuevas formas de práctica clínica combinando la tecnología y estrategias educacionales. Este es un estudio cuasiexperimental randomizado con metodología mixta donde se diseñó, implementó y se evaluó una intervención de telepráctica (actividades prácticas usando medios digitales, donde los docentes con un alumno transmiten su atención a través de cámaras o dispositivos a otro grupo de alumnos que está en otro lugar físico). Se realizó en alumnos de cuarto año de Medicina. No hubo diferencias estadísticamente significativas al comparar el logro de objetivos de aprendizaje entre el grupo en telepráctica al compararlo con el grupo control (práctica tradicional). A pesar de que hay, en general, una buena satisfacción con la metodología, hay algunos aspectos por mejorar como son consideraciones técnicas del audio y video de la transmisión. Este estudio es el primero de su tipo en Chile que se realiza implementando una metodología de telepráctica comparándola con la metodología de docencia clínica tutorial tradicionalmente conocida, para la adquisición de habilidades clínicas en alumnos de pregrado de medicina.