Vocational Exploration Experiences of Students Who Entered Initial Teacher Training
La experiencia de exploración vocacional de jóvenes que ingresan a estudiar Pedagogía
Author
Soto, Ana María
Cárdenas, Ana
Nervi, Hugo
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/119610.31619/caledu.n58.1196
Abstract
The Chilean Teacher Professional Development System diversifies access to Pedagogy studies. It entrusts Higher Education Institutions the responsibility to create programs for the preparation and access intended for secondary education, in order to attract young people with greater abilities. Thus, the need to know the characteristics of those who show an early interest in the career arises. This article shows the results of a qualitative study, using biorams and focus groups. The discourse of eighteen young people studying their first year on Pedagogy programs were analyzed. To know personal, social and school aspects of their vocational exploration experiences, and understand which ones favored their interest and what resources they mobilized. The results describe experiences involved in such exploration, the resources that are mobilized, and the conditions and contexts in which they are carried out. Results allow us to conclude that it is a subjective, fragmented, and unassisted experience that responds to the context, in occasional interactions with family and school actors. The findings allow for the design of accompaniment processes throughout secondary education, to strengthen the disposition to Pedagogy and to respond to institutional challenges of improvement in the mechanisms for appealing future teachers. El Sistema de Desarrollo Docente chileno diversifica el acceso a estudios de Pedagogía. Entrega a las instituciones de educación superior la responsabilidad de crear programas de preparación y acceso desde la Enseñanza Media para atraer a jóvenes con mayores capacidades. Surge así la necesidad de conocer las características de quienes muestran temprano interés en la carrera.Este artículo expone resultados de un estudio cualitativo que, a través del análisis del discurso de dieciocho jóvenes de primer año de carreras de Pedagogía, obtenido en biogramas y grupos focales, buscó conocer aspectos personales, sociales y escolares de sus experiencias de exploración vocacional, para saber cuáles favorecieron su interés y qué recursos movilizaron.Los resultados describen experiencias involucradas en dicha exploración, los recursos que se movilizan y las condiciones y contextos en que se realizan.Permiten concluir que se trata de una experiencia subjetiva, fragmentada, no asistida y que responde al contexto, en interacciones ocasionales con actores de la familia y de la escuela.Los hallazgos permiten diseñar procesos de acompañamiento durante la Enseñanza Media para fortalecer la disposición a la Pedagogía y responder a desafíos institucionales de mejora en los mecanismos de atracción de futuros profesores.