Mother Perspectives on Home-Learning Mathematics during COVID-19 Pandemic: Different Scenarios Depending on SES
El aprendizaje matemático en el hogar durante la pandemia de covid-19 desde la perspectiva de las madres: diferentes escenarios de acuerdo con el nivel socioeconómico
Author
del Río Hernández, M. Francisca
Susperreguy, María Inés
Salinas, Viviana
Córdova, Karen
Marín, Anneliese
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/125210.31619/caledu.n57.1252
Abstract
The school closures in response to COVID-19 pandemic affected the in-person school attendance of Chilean children. Consequently, mothers became the main support for their primary school children"s learning. Given that mathematical skills are central to later academic achievement, this article seeks to understand, according to a maternal perspective, how children learned mathematics during this period. Semi-structured interviews were conducted with 14 mothers of 3rd Grade children from different socioeconomic levels (SES). The interviews covered topics such as the type of classes children received, home resources for learning, and type of support that was necessary, among others. The results show that schools offered different types of classes and teaching resources that varied according to the SES of the families. They also showed that mothers oversaw school support in mathematics, but sometimes they asked fathers for help when they felt unsure about teaching this subject. Finally, the findings highlight that the home resources to support mathematical learning also varied greatly according to family SES. Summarizing, these results reveal that children from the most vulnerable groups had fewer opportunities for learning mathematics. La pandemia de covid-19 interrumpió en Chile la asistencia presencial de los niños a la escuela. Esto convirtió a las madres de niños de primaria en el principal apoyo para su aprendizaje. Dado que las habilidades matemáticas son centrales para el logro académico posterior, este artículo busca conocer, desde la perspectiva de las madres, cómo aprendieron matemática los niños en este periodo. Se realizaron entrevistas semiestructuradas a 14 madres de niños de 3er grado de primaria, de diferente nivel socioeconómico (NSE). Se indagó por el tipo de clases que recibieron, recursos del hogar para el aprendizaje, tipo de acompañamiento que fue necesario, entre otros. Los resultados muestran que las escuelas ofrecieron distintas modalidades de clases y que los recursos de enseñanza variaban de acuerdo al NSE de las familias; que las madres fueron las principales encargadas del apoyo escolar en matemáticas, pero que, en ocasiones, pedían ayuda a los padres cuando se sentían poco capaces para esa materia, y que los recursos del hogar para apoyar el aprendizaje matemático también variaban de manera importante de acuerdo al NSE. Los hallazgos revelan que los niños de sectores más vulnerables contaron con menos oportunidades para el logro de aprendizajes matemáticos durante la pandemia.