What Are Future Teachers Learning About the Use of Technologies in the Classroom?
¿Qué están aprendiendo los futuros profesores sobre el uso de las tecnologías en educación?
Author
Tapia Silva, Hugo
Campaña Vilo, Karla
Castillo Robledo, Rodrigo
Full text
https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/132910.31619/caledu.n58.1329
Abstract
Teachers in the Chilean school system are required to integrate technologies into their educational practices, a demand increased during remote classes in an emergency context. The aim of this research is to examine the training in ICT (Information and Communication Technology) for future Chilean teachers based on the objectives and contents of the subjects that address the presence of ICT. This study utilized an exploratory-descriptive design, with a mixed methodology, analyzing 140 subject programs from 104 Pedagogy careers included in the CNED database. The results indicate that the pedagogical and technical dimensions have a greater presence compared to the ethical, professional development, and foundational dimensions. The emphasis of these dimensions is more pronounced between the first and fifth semesters of the programs. Notably, the training programs place significant emphasis on the pedagogical and professional dimensions in the areas of Natural Sciences, Arts and Music. Regarding accreditation, the study observes that the technical dimension is the most prevalent in careers with more years of accreditation. Los profesores del sistema escolar chileno son demandados a integrar las tecnologías en sus prácticas educativas. Esta demanda se incrementó durante las clases remotas en contexto de emergencia. La presente investigación tiene por objetivo caracterizar la formación en TIC de los futuros profesores chilenos a partir de los objetivos y contenidos de los programas de las asignaturas que abordan la presencia de las TIC. Mediante un diseño exploratorio-descriptivo, con metodología mixta, se analizaron 140 programas de asignaturas correspondientes a 104 carreras de Pedagogía incluidas en la base de datos del CNED. Los resultados dan cuenta que la dimensión pedagógica y técnica tienen mayor presencia que la dimensión ética, desarrollo profesional y fundamentación, con una presencia temporal mayor entre el primer y el quinto semestre. En el caso de los programas de formación, destaca la presencia de las dimensiones pedagógica y profesional en las áreas de Ciencias Naturales, Artes y Música. En el caso de la acreditación, se observa que la dimensión técnica es la más presente en las carreras con más años de acreditación.