• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Parental Socioeconomic Status, Home Involvement, and School Adjustment in Adolescence

Estatus Socioeconómico Parental, Involucramiento en el Hogar y Ajuste Escolar en la Adolescencia

Author
Morales-Castillo, Miguel

Full text
https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/31345
10.7764/psykhe.2021.31345
Abstract
Parental socioeconomic status (SES) is recognized as a factor affecting adolescent performance in school contexts, although parenting practices may need to be considered to understand its effect. Through the application questionnaires to 810 mothers and their adolescent children (mean age=12.74; standard deviation=0.871) data were collected in 11 cities in Colombia, to analyze in a cross-sectional design the relation between socioeconomic status, parental involvement, and school adjustment in adolescence. Using structural equation models, it is found that parental SES has a smaller direct effect on adolescents’ school adjustment than the indirect effect through parental involvement. Considering the findings, it is possible to state that parental involvement at home statistically mediates the effect of parental socioeconomic status on school adjustment.
 
El estatus socioeconómico (SES) parental es reconocido como un factor que afecta el desempeño de los adolescentes en contextos escolares, aunque podría ser necesario considerar las prácticas de crianza para comprender su efecto. A través de la aplicación de cuestionarios a 810 madres y a sus hijos adolescentes (media de la edad=12,74; desviación estándar=0,871) se recolectaron datos en 11 ciudades de Colombia, para analizar en un diseño transversal la relación entre el estatus socioeconómico, el involucramiento parental en el hogar y el ajuste escolar en la adolescencia. Con el uso de modelos de ecuaciones estructurales, se encuentra que el SES parental tiene un efecto directo sobre el ajuste escolar de los adolescentes menor que el efecto indirecto a través del involucramiento parental. Considerando los hallazgos, es posible plantear que el involucramiento parental en el hogar media estadísticamente el efecto del estatus socioeconómico parental sobre el ajuste escolar.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Las estrategias de mediación parental televisiva que usan los padres chilenos / Television Parental Mediation Strategies Used by Chilean Parents 

    URIBE, RODRIGO; Universidad de Chile, Santiago; SANTOS, PAULINA; Television Nacional de Chile. Cuadernos.info; núm. 23: TEMAS GENERALES; 6-21
  • The evolution of parental authority in France with regard to the powers and duties of noncustodial parent 

    Ruz Lártiga, Gonzalo. Revista de Derecho; Vol. 30 Núm. 2 (2017); 133-157
  • EL PADRE ADOLESCENTE, SU RELACIÓN PARENTAL Y DE PAREJA 

    MOLINA GUTIÉRREZ, RODRIGO. Última Década; Vol. 19 Núm. 35 (2011): Diciembre; 89-110
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB