• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Finis Terrae
  • Revista Realidad Educativa
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Finis Terrae
  • Revista Realidad Educativa
  • View Item

Social representations of school repetition in teachers and directors of a school in northern Chile.

Representaciones sociales de la repitencia en docentes y directivos del Colegio Academia Tarapacá

Author
Arce Barahona, Pablo

Iribarren Paniagua, Carlos

Vásquez Lavín, Yury

Full text
https://revistas.uft.cl/index.php/rre/article/view/408
10.38123/rre.v4i2.408
Abstract
The objective of this research is to report the content of social representations of school repetition among teachers and directors of a school in the city of Iquique, in the north of Chile. The research involved the use of qualitative methodology and it focused on six discussion groups with a total of thirty-five members. The result of the analysis shows that there is a central part that defines grade repetition as both a failure and an opportunity. In addition, other important elements were identified that can explain grade repetition, such as immature students and family abandonment. The analysis shows that grade repetition is necessary and can have a positive effect on the student in the long run. In conclusion, the content of this social representation differs from previous research on the consequences of grade repetition, but it is consistent with previous research on the representation of school failure.
 
El objetivo de la presente investigación es dar cuenta del contenido de la representación social de la repitencia escolar entre docentes y directivos de un colegio de la ciudad de Iquique, en el norte de Chile. La metodología empleada fue de tipo cualitativo y consistió en la realización de seis grupos de discusión, en los cuales se integró un total de treinta y cinco participantes. Los resultados del análisis estructural del discurso identifican un núcleo central que describe la repitencia escolar como fracaso y oportunidad, además de elementos periféricos que la asocian con la inmadurez del estudiante y el abandono de la familia, y que la evalúan como una política educativa necesaria y positiva en el largo plazo. Se concluye que el contenido de esta representación social difiere de estudios anteriores respecto de las consecuencias de la repitencia escolar, pero sí es concordante con las investigaciones precedentes en materia de representaciones sobre el fracaso escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB