Impertinencia de las competencias en educación y para la formación docente en Chile
Author
Rubilar Solís, Luís
Abstract
Evidence is presented that demonstrates the ideological background that motivates the overlap and imposition of the competencies-based approach, from the logics of capital to the field of education. This discourse of neo-liberal hegemonic power has an economicist origin and character and is impregnated of a pragmatic and utilitarian significance. The reduction of educational deeds to their mere merchantilisation and technocratic and behavioural instrumentalisation goes against a humanistic educational conception, which is integral, democratic and inclusive; the latter wepostúlate as the pertinent one for Chile and America. Se presentan algunas evidencias que (de)muestra el trasfondo ideológico que motiva el traslape e imposición del enfoque llamado de ‘competencias’ desde el canon de la lógica del capital hacia el campo Educacional. Tal discurso del poder hegemónico neoliberal tiene un origen y filiación economicista y está impregnado de significación pragmática y utilitaria. La reducción del quehacer educativo a su mera mercantilización e instrumentación tecnocrática y conductista atenta contra una concepción educativa humanista, integral, democrática e inclusiva, que postulamoscomo la pertinente para Chile y nuestra América.