Show simple item record

dc.creatorRubilar Solís, Luís
dc.date2022-10-19
dc.date.accessioned2024-12-05T14:43:55Z
dc.date.available2024-12-05T14:43:55Z
dc.identifierhttps://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2238
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246901
dc.descriptionEvidence is presented that demonstrates the ideological background that motivates the overlap and imposition of the competencies-based approach, from the logics of capital to the field of education. This discourse of neo-liberal hegemonic power has an economicist origin and character and is impregnated of a pragmatic and utilitarian significance. The reduction of educational deeds to their mere merchantilisation and technocratic and behavioural instrumentalisation goes against a humanistic educational conception, which is integral, democratic and inclusive; the latter wepostúlate as the pertinent one for Chile and America. en-US
dc.descriptionSe presentan algunas evidencias que (de)muestra el trasfondo ideológico que motiva el traslape e imposición del enfoque llamado de ‘competencias’ desde el canon de la lógica del capital hacia el campo Educacional. Tal discurso del poder hegemónico neoliberal tiene un origen y filiación economicista y está impregnado de significación pragmática y utilitaria. La reducción del quehacer educativo a su mera mercantilización e instrumentación tecnocrática y conductista atenta contra una concepción educativa humanista, integral, democrática e inclusiva, que postulamoscomo la pertinente para Chile y nuestra América.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Educación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2238/2174
dc.sourceEducational Perspectives Magazine (REPED); No. 10 (2009): Número dedicado al II Congreso Nacional de Educación; 145-158en-US
dc.sourceRevista Perspectivas Educacionales (REPED); Núm. 10 (2009): Número dedicado al II Congreso Nacional de Educación; 145-158es-ES
dc.source2810-6962
dc.source0718-5030
dc.subjectCompetencias, Mercado y Educación, Formación docente, Educación chilena.es-ES
dc.titleImpertinencia de las competencias en educación y para la formación docente en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record