La formación inicial del/ la educador/a de párvulos en Chile
Author
Cortés Menares, Adelaida
Abstract
The initial formation of the infants educators becomes relevant having as a starting point the governmental policies being used at the present time as an attempt to meet the social needs.Globalisation, technological achievements, the technological of neurosciences and psychology plus the increasing in the number of women in the working field allows us lo visualizo a child with many needs, a child with different skills and characteristics represenl a huge challenge for the educators at pre-school levels.
The curricula of the nursery school teachers being formed at universities participating in the “Consejo de Rectores”, gives us a visión of the kind of professional we are looking to mold in order to respond to t he needs of our society. La formación inicial del /la educador/a de párvulos cobra relevancia a partir de las políticas gubernamentales vigentes en la actualidad como una forma de responder a las necesidades de la sociedad. La globalización, los avances tecnológicos, los nuevos aportes de las neurociencias y la psicología, el aumento de la incorporación de la mujer al campo laboral nos visualizan un niño/a con necesidades, características y potencialidades diferentes, que se traducen en desafíos para los/las docentes de la Educación Parvularia.Los planes de la formación del /la educador/a de párvulos de las Universidades del Consejo de Rectores nos entregan una visión del tipo de profesional que se está formando para responder a las necesidades actuales de nuestra sociedad.