• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista perspectivas educacionales REPED
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista perspectivas educacionales REPED
  • View Item

Revista perspectivas educacionales REPED

La integración escolar, factores que inciden en la calidad: Investigación UMCE-MINEDUC - 2006-2007

Author
Araneda Castex, Patricia

Frei Concha, Erwin

González Villarroel, Felicia

Millán Briceño, Lucía

Rey Figueroa, Valeria

Tenorio Eitel, Solange

Yñesta Blanco, Andrea

Flores Muñoz, Fernanda

Full text
https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2601
Abstract
This investigation (research) was elaborated from the analysis of qualitative and quantitative aspects compiled in the “Study of the Quality of the School Integration". The general aim (lens) was: “ To identify the factors that act as facilitators or as barriers for the leaming and the progress curricular of the pupils with disability or Specific Disorder of the Language, TEL, which are integrated to the regular education".In the quantitative phase three questionnaires were elaborated to obtain information of the Projects of School Integration, FOOT, which were directed to: Coordinators / Coordinadores/as of FOOT, Coordinating / Coordinadores/ as of Centers of Resources of Special Schools and Supervisors / aces of Special Education.The qualitative phase was carried out across interviews to: Regional Coordinators of Special Education, Technical Chiefs, Supervisors of Special Education and Coordinating / Coordinadores/as of the Communal Projects of Integration and of Schools; focal groups were realized with: integrated students, his(her,your) companions, teachers of support, of classroom and co-teachers, parents and proxies of students that there present disability and parents of the companions of the integrated pupils.The topic related to the quality of the learnings, it was studied from a pupils’ sample by NEE joined establishments of the regions: I, the lllrd, V, the Vllth, X, the Xlth and Metropolitan.
 
Esta investigación se elaboró a partir del análisis de aspectos cualitativos y cuantitativos recopilados en el “Estudio de la Calidad de la Integración Escolar”.El objetivo general fue: “Identificar los factores que actúan como facilitadores o como barreras para el aprendizaje y el progreso curricular de los alumnos con discapacidad o Trastorno Específico del Lenguaje, TEL, que están integrados en la educación regular”.En la fase cuantitativa se elaboraron tres cuestionarios para obtener datos de los Proyectos de Integración Escolar, PIE, los que estuvieron dirigidos a: Coordinadores/as de PIE, Coordinadores/as de Centros de Recursos de Escuelas Especiales y Supervisores/as de Educación Especial.La fase cualitativa se llevó a cabo a través de entrevistas a: Coordinadores Regionales de Educación Especial, Jefes Técnicos, Supervisores de Educación Especial y Coordinadores/as de los Proyectos de Integración Comunales y de Escuelas; se realizaron grupos focales con: estudiantes integrados, sus compañeros, profesores de apoyo, de aula y co-docentes, padres y apoderados de estudiantes que presentan discapacidad y padres de los compañeros de los alumnos integrados.El tema relacionado con la calidad de los aprendizajes, fue estudiado a partir de una muestra de alumnos con NEE, integrados en establecimientos de las regiones: I, III, V, VII, X, XI y Metropolitana.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB