Show simple item record

dc.creatorAraneda Castex, Patricia
dc.creatorFrei Concha, Erwin
dc.creatorGonzález Villarroel, Felicia
dc.creatorMillán Briceño, Lucía
dc.creatorRey Figueroa, Valeria
dc.creatorTenorio Eitel, Solange
dc.creatorYñesta Blanco, Andrea
dc.creatorFlores Muñoz, Fernanda
dc.date2023-06-01
dc.date.accessioned2024-12-05T14:46:33Z
dc.date.available2024-12-05T14:46:33Z
dc.identifierhttps://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2601
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247028
dc.descriptionThis investigation (research) was elaborated from the analysis of qualitative and quantitative aspects compiled in the “Study of the Quality of the School Integration". The general aim (lens) was: “ To identify the factors that act as facilitators or as barriers for the leaming and the progress curricular of the pupils with disability or Specific Disorder of the Language, TEL, which are integrated to the regular education".In the quantitative phase three questionnaires were elaborated to obtain information of the Projects of School Integration, FOOT, which were directed to: Coordinators / Coordinadores/as of FOOT, Coordinating / Coordinadores/ as of Centers of Resources of Special Schools and Supervisors / aces of Special Education.The qualitative phase was carried out across interviews to: Regional Coordinators of Special Education, Technical Chiefs, Supervisors of Special Education and Coordinating / Coordinadores/as of the Communal Projects of Integration and of Schools; focal groups were realized with: integrated students, his(her,your) companions, teachers of support, of classroom and co-teachers, parents and proxies of students that there present disability and parents of the companions of the integrated pupils.The topic related to the quality of the learnings, it was studied from a pupils’ sample by NEE joined establishments of the regions: I, the lllrd, V, the Vllth, X, the Xlth and Metropolitan.en-US
dc.descriptionEsta investigación se elaboró a partir del análisis de aspectos cualitativos y cuantitativos recopilados en el “Estudio de la Calidad de la Integración Escolar”.El objetivo general fue: “Identificar los factores que actúan como facilitadores o como barreras para el aprendizaje y el progreso curricular de los alumnos con discapacidad o Trastorno Específico del Lenguaje, TEL, que están integrados en la educación regular”.En la fase cuantitativa se elaboraron tres cuestionarios para obtener datos de los Proyectos de Integración Escolar, PIE, los que estuvieron dirigidos a: Coordinadores/as de PIE, Coordinadores/as de Centros de Recursos de Escuelas Especiales y Supervisores/as de Educación Especial.La fase cualitativa se llevó a cabo a través de entrevistas a: Coordinadores Regionales de Educación Especial, Jefes Técnicos, Supervisores de Educación Especial y Coordinadores/as de los Proyectos de Integración Comunales y de Escuelas; se realizaron grupos focales con: estudiantes integrados, sus compañeros, profesores de apoyo, de aula y co-docentes, padres y apoderados de estudiantes que presentan discapacidad y padres de los compañeros de los alumnos integrados.El tema relacionado con la calidad de los aprendizajes, fue estudiado a partir de una muestra de alumnos con NEE, integrados en establecimientos de las regiones: I, III, V, VII, X, XI y Metropolitana.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Educación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2601/2509
dc.sourceEducational Perspectives Magazine (REPED); No. 9 (2009); 185-195en-US
dc.sourceRevista Perspectivas Educacionales (REPED); Núm. 9 (2009); 185-195es-ES
dc.source2810-6962
dc.source0718-5030
dc.subjectIntegración, Inclusión, Calidad de los aprendizajes, PEI (Proyecto Educativo Institucional).es-ES
dc.subjectSpecial Education, Integration, Quality of the Learnings, PEI (Institutional Projects of Education).en-US
dc.titleLa integración escolar, factores que inciden en la calidad: Investigación UMCE-MINEDUC - 2006-2007es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo enviado por investigadoreses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record