dc.creator | Araneda Castex, Patricia | |
dc.creator | Frei Concha, Erwin | |
dc.creator | González Villarroel, Felicia | |
dc.creator | Millán Briceño, Lucía | |
dc.creator | Rey Figueroa, Valeria | |
dc.creator | Tenorio Eitel, Solange | |
dc.creator | Yñesta Blanco, Andrea | |
dc.creator | Flores Muñoz, Fernanda | |
dc.date | 2023-06-01 | |
dc.date.accessioned | 2024-12-05T14:46:33Z | |
dc.date.available | 2024-12-05T14:46:33Z | |
dc.identifier | https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2601 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247028 | |
dc.description | This investigation (research) was elaborated from the analysis of qualitative and quantitative aspects compiled in the “Study of the Quality of the School Integration". The general aim (lens) was: “ To identify the factors that act as facilitators or as barriers for the leaming and the progress curricular of the pupils with disability or Specific Disorder of the Language, TEL, which are integrated to the regular education".In the quantitative phase three questionnaires were elaborated to obtain information of the Projects of School Integration, FOOT, which were directed to: Coordinators / Coordinadores/as of FOOT, Coordinating / Coordinadores/ as of Centers of Resources of Special Schools and Supervisors / aces of Special Education.The qualitative phase was carried out across interviews to: Regional Coordinators of Special Education, Technical Chiefs, Supervisors of Special Education and Coordinating / Coordinadores/as of the Communal Projects of Integration and of Schools; focal groups were realized with: integrated students, his(her,your) companions, teachers of support, of classroom and co-teachers, parents and proxies of students that there present disability and parents of the companions of the integrated pupils.The topic related to the quality of the learnings, it was studied from a pupils’ sample by NEE joined establishments of the regions: I, the lllrd, V, the Vllth, X, the Xlth and Metropolitan. | en-US |
dc.description | Esta investigación se elaboró a partir del análisis de aspectos cualitativos y cuantitativos recopilados en el “Estudio de la Calidad de la Integración Escolar”.El objetivo general fue: “Identificar los factores que actúan como facilitadores o como barreras para el aprendizaje y el progreso curricular de los alumnos con discapacidad o Trastorno Específico del Lenguaje, TEL, que están integrados en la educación regular”.En la fase cuantitativa se elaboraron tres cuestionarios para obtener datos de los Proyectos de Integración Escolar, PIE, los que estuvieron dirigidos a: Coordinadores/as de PIE, Coordinadores/as de Centros de Recursos de Escuelas Especiales y Supervisores/as de Educación Especial.La fase cualitativa se llevó a cabo a través de entrevistas a: Coordinadores Regionales de Educación Especial, Jefes Técnicos, Supervisores de Educación Especial y Coordinadores/as de los Proyectos de Integración Comunales y de Escuelas; se realizaron grupos focales con: estudiantes integrados, sus compañeros, profesores de apoyo, de aula y co-docentes, padres y apoderados de estudiantes que presentan discapacidad y padres de los compañeros de los alumnos integrados.El tema relacionado con la calidad de los aprendizajes, fue estudiado a partir de una muestra de alumnos con NEE, integrados en establecimientos de las regiones: I, III, V, VII, X, XI y Metropolitana. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Educación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación | es-ES |
dc.relation | https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2601/2509 | |
dc.source | Educational Perspectives Magazine (REPED); No. 9 (2009); 185-195 | en-US |
dc.source | Revista Perspectivas Educacionales (REPED); Núm. 9 (2009); 185-195 | es-ES |
dc.source | 2810-6962 | |
dc.source | 0718-5030 | |
dc.subject | Integración, Inclusión, Calidad de los aprendizajes, PEI (Proyecto Educativo Institucional). | es-ES |
dc.subject | Special Education, Integration, Quality of the Learnings, PEI (Institutional Projects of Education). | en-US |
dc.title | La integración escolar, factores que inciden en la calidad: Investigación UMCE-MINEDUC - 2006-2007 | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo enviado por investigadores | es-ES |