Show simple item record

Educational Leadership and School Climate: A Case Study in a Chilean Public School

dc.creatorCarrasco-Aguilar, Claudiaes
dc.creatorVerdejo, Tabisaes
dc.creatorOrtiz-Mallegas, Sebastiánes
dc.creatorValdenegro-Egozcue, Borises
dc.creatorFigueroa Varela, Marlenes
dc.date2025-01-10
dc.date.accessioned2025-03-12T14:54:18Z
dc.date.available2025-03-12T14:54:18Z
dc.identifierhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1512
dc.identifier10.31619/caledu.n61.1512
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/248134
dc.descriptionIn recent years, the field of educational leadership has garnered increasing attention with a growing emphasis on its relationship with school climate and coexistence. This study examined the facilitators of educational leadership in fostering a positive school climate, drawing on the experiences and perceptions of teachers at a primary school in Chile. Employing a qualitative single case study approach, the research  was conducted in an educationally vulnerable context, characterized by  an Institutional Educational Project (IEP) and Internal Regulations (IR) centered on affectivity and achieving  high learning outcomes. Data collection methods included observations, document reviews, and interviews with key stakeholders: for second-cycle primary school teachers, the school principal, and the coexistence coordinator.  A reflexive thematic analysis revealed five emergent categories: (i) the introduction of new leadership practices, (ii) the cultivation of an affective organizational climate, (iii) the implementation of situated pedagogical leadership, (iv) the adoption of shared responsibility in coexistence management, and (v) unresolved tensions as persistent challenges. These findings highlight the interplay of leadership styles, and identify key facilitators in addressing the research question.en
dc.descriptionEn los últimos años, el interés por el liderazgo educativo ha crecido significativamente y, de forma paulatina, ha aumentado el interés por su relación con el clima y convivencia escolar. Este estudio analizó los facilitadores del liderazgo educativo para promover un clima escolar positivo, basado en las experiencias y significados del profesorado en una escuela primaria en Chile. Se realizó un estudio de caso único con enfoque cualitativo en una escuela en contexto de vulnerabilidad escolar, cuyo Proyecto Educativo Institucional (PEI) y Reglamento Interno (RI) se encuentran orientados a la afectividad, y ha obtenido elevados resultados de aprendizaje. Se realizaron observaciones, revisión documental y entrevistas al profesorado a cargo del segundo ciclo básico (cuatro profesores), el director y el encargado de convivencia escolar. A través de un análisis temático reflexivo se construyeron cinco categorías emergentes: (i) la instalación de una nueva gestión, (ii) clima organizacional afectivo, (iii) liderazgo pedagógico situado, (iv) gestión de la convivencia como responsabilidad compartida y (v) las tensiones como desafíos pendientes. Estos resultados se discuten respecto de la combinación de estilos de liderazgos, identificando los facilitadores que responden la pregunta de investigación.es
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherConsejo Nacional de Educaciónes
dc.relationhttps://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/1512/831
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es
dc.sourceCalidad en la Educación; No. 61 (2024): Revista Calidad en la Educaciónen
dc.sourceCalidad en la Educación; ##issue.no## 61 (2024): Revista Calidad en la Educaciónes-AR
dc.sourceCalidad en la Educación; Núm. 61 (2024): Revista Calidad en la Educaciónes
dc.source0718-4565
dc.source0717-4004
dc.subjectSchool Climateen
dc.subjectSchool Coexistenceen
dc.subjectEducational Leadershipen
dc.subjectAffectivityen
dc.subjectclima escolares
dc.subjectconvivencia escolares
dc.subjectliderazgo educativoes
dc.subjectafectividades
dc.titleLiderazgo educativo y clima escolar: un estudio de caso en una escuela pública en Chilees
dc.titleEducational Leadership and School Climate: A Case Study in a Chilean Public Schoolen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record