• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item

School experiences of students with high capacities of Maule region: Approach to potentiality and diversity in the classroom

Experiencias escolares de estudiantes con altas capacidades de la región del Maule: Acercamiento a la potencialidad y a la diversidad en las aulas

Author
Agüero Espinosa, Fernanda

Avendaño Pavez, Javiera

Barrera Campos, Francisca

Ramírez Reyes, Javiera

Sepúlveda Espinoza, Paula

Full text
https://revistace.ucm.cl/article/view/1431
10.29035/rce.15.11
Abstract
From a phenomenological perspective, the following research analyzes the school experiences of four students with high abilities from the Maule Region, belonging to the UCM Semilla Academic Talent Education Program. Three data collection instruments were applied to carry out this research, aimed at students and educational agents. The results show the lack of inclusive policies in the education system for students with high abilities and/or academic talent, which results in a competitive classroom environment and an environment unsuitable for comprehensive development. These aspects contrast with the experiences collected in the UCM Semilla Program, where innovative methodologies are applied and positive relationships with teachers and classmates are fostered.
 
El siguiente artículo analiza las experiencias escolares de cuatro estudiantes con altas capacidades de la Región del Maule, pertenecientes al Programa de Educación de Talentos Académicos Semilla UCM. Para llevar a cabo esta investigación, se utilizó una metodología fenomenológica y se aplicaron tres instrumentos de recopilación de datos: un grupo focal y entrevistas episódicas para explorar las experiencias de los estudiantes, y entrevistas semiestructuradas para indagar en la percepción de los agentes educativos sobre las altas capacidades. Los resultados evidencian la falta de políticas inclusivas del sistema educativo para los alumnos con altas capacidades y/o talento académico, lo que trae como consecuencia un ambiente competitivo en el aula y un entorno poco adecuado que atienda las neurodivergencias. Estos aspectos contrastan con las experiencias recogidas en el Programa Semilla UCM donde se aplican metodologías innovadoras y se propician relaciones positivas con los docentes y los compañeros de curso.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB