• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Maule
  • Convergencia Educativa: Revista Electrónica de Educación
  • View Item

Interculturality and multilingualism: Educational proposals to combat linguistic and cultural barriers in chilean school contexts

Interculturalidad y multilingüismo: Propuestas educativas para combatir barreras lingüísticas y culturales en contextos escolares chilenos

Author
Bahamondes Quezada, Giselle Catherine

Contreras Mena, Tiare Danae

Espinoza Henríquez, Sebastián Ignacio

Full text
https://revistace.ucm.cl/article/view/1551
10.29035/rce.16.11
Abstract
Linguistic diversity in Chilean classrooms, driven by the arrival of non-Spanish-speaking migrant students, poses significant challenges that require urgent and well-designed solutions. Teaching Spanish as a second language is essential to improve language skills and facilitate the cultural integration of these students. In addition, the active participation of migrant families in the educational process is crucial to strengthen the emotional and cognitive support needed during adaptation. Initiatives such as tutoring and accompaniment programs, community awareness, and intercultural dialogues that promote and guarantee an inclusive school environment stand out. Given the forecast of an increase in migratory flows generated by the family reunification law, it is urgent that the Chilean educational system implement inclusive curricular and management policies and train teachers to face the complexities of a diverse classroom. The success of the educational integration of migrant students will depend on the capacity of the system to adapt to these new dynamics and guarantee the right to quality education accessible to all, regardless of their linguistic and cultural origin.
 
La diversidad lingüística en las aulas chilenas, impulsada por la llegada de estudiantes migrantes no hispanohablantes, plantea desafíos significativos que requieren soluciones urgentes y bien diseñadas. La enseñanza del español como segunda lengua es esencial para mejorar las habilidades lingüísticas y facilitar la integración cultural de estos estudiantes. Además, la participación activa de las familias migrantes en el proceso educativo es crucial para fortalecer el apoyo emocional y cognitivo necesario durante la adaptación. Se destacan iniciativas como programas de tutoría y acompañamiento, sensibilización a la comunidad y diálogos interculturales que promueven y garantizan un entorno escolar inclusivo. Dado el contexto actual de flujos migratorios en Chile, es crucial que el sistema educativo implemente políticas curriculares inclusivas y capacite a los docentes para abordar las dinámicas de aulas diversas. El éxito de la integración educativa de los estudiantes migrantes dependerá de la capacidad del sistema para adaptarse a estas nuevas dinámicas y garantizar el derecho a una educación de calidad accesible a todos, independientemente de su origen lingüístico y cultural.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB